Maskinentreprenörerna (ME) har tagit fram en undersökning via företaget Navet Analytics som visar på ett svårt läge när det gäller rekrytering till branschen. Rapporten visar att:
Det är brist i alla ME:s regioner på både anläggare och maskinförare. I Sverige saknas idag cirka 700 anläggningsmaskinförare och 1 500 anläggare. Prognosen för tillgången på arbetskraft om fem år visar att det kommer finnas ”stor” arbetskraftsbrist i alla ME:s regioner om inga åtgärder vidtas, som det heter. Prognosen för hur det ser ut om fem år visar en möjlig brist på cirka 1 500 anläggningsmaskinförare och runt 3 000 anläggningsarbetare.
Andra aktörer rapporterar om liknande problem. De närmaste åren planeras storskaliga investeringar i Stockholm-Mälarregionens infrastruktur. Men arbetskraften att genomföra jobben saknas. Nu krävs betydande kompetensförstärkning inom kritiska yrken relaterade till anläggning och underhåll av infrastrukturen inom trafikslagen vägtrafik, järnväg, luftfart och sjöfart. Det visar en ny rapport framtagen av Mälardalsrådet som branschorganisationen Byggföretagen medverkat i.
-Utan relevant arbetskraft riskerar infrastrukturprojekt att försenas eller i värsta fall utebli. Nu krävs att politiken satsar på utbildningar inom infrastruktur från vuxenutbildning, yrkeshögskola och inom högre utbildning. Det måste gå att yrkesväxla in i samhällsbyggnad om vi ska möta behoven, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.
I rapporten pekas sex utvecklingsområden ut: Trafikverket måste ta ledartröjan i samordningen av samhällsbyggarnas kompetensförsörjning och säkerställa kvalitativa prognoser för framtidens kompetensbehov tillsammans med SCB. Trafikverket måste också få uppdrag att etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen.