Avtalet gäller fas 1 av projektet, som omfattar projektering, upphandling av underentreprenörer, upprättande av en produktionsplan och kalkylering av projektkostnader.
– Det känns fantastiskt att äntligen få komma i gång med den här delen i genomförandet efter en lång period av överklaganden. Under tiden har vi dock gjort förberedande arbeten som flytt av ledningar och ökat kunskapen om vad som ska byggas, så projekteringen kan nu börja direkt, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala kommun.
Byggandet av spårväg görs som en del av det så kallade Fyrspårsavtalet. Avtalet går ut på att staten bygger två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm mot att Uppsala ser till att bygga bostäder och kollektivtrafik med hög kapacitet. Spårvägsutbyggnaden omfattar 17 km dubbelspår och 22 hållplatser. Projektet omfattar design och konstruktion av spårsystemet, plattformar, likriktarstationer och andra nödvändiga komponenter för ett fullt fungerande spårvägssystem. Dessutom ingår uppförande av gator, gång- och cykelvägar, offentliga platser, broar, tunnlar och stödmurar.
– Detta samarbete är en viktig milstolpe för NYAB och Azvi och är en stabil grund för vår fortsatta tillväxt. Projektet innebär höga krav då det genomförs i stadsmiljö och vältrafikerade områden, vilket gör det extra värdefullt att vi redan under anbudsfasen byggt upp en god samsyn med Uppsala kommun. Vi är stolta över att ha valts och ser, tillsammans med vår partner Azvi, fram emot att bidra med ett högkvalitativt resultat till Uppsalas hållbara stadsutveckling," säger Johan Skoog, Affärsområdeschef Mälardalen på NYAB.
NYAB är noterat på Stockholmsbörsen och har sitt huvudkontor i Luleå. Azvi är ett spanskt entreprenadbolag specialiserat på att bygga infrastruktur med inriktning mot spåranläggningar.