Trafikverket planerar att bygga en permanent elväg på E20 mellan Örebro och Hallsberg. Det skulle bli Sveriges första permanenta elväg. Projektet har dock visat sig bli för dyrt - den finansiering som projektet har visar sig inte visar sig täcka kostnaderna för att kunna bygga ett komplett elvägssystem, inklusive elvägsteknik, kringtjänster samt betal- och accessystem. Därför avbryts nu upphandlingen.
– Det här är inte det scenario vi hade föreställt oss men det var ett nödvändigt beslut, säger biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram Kenneth Natanaelsson. Det här beslutet drabbar både oss, våra leverantörer och samarbetspartners.
Eftersom elvägen är ett pilotprojekt, det vill säga första gången ett fullskaligt elvägssystem planeras att byggas har det inte funnits tidigare erfarenheter att dra nytta av då man försökt uppskatta kostnaderna för projektet. Sedan projektets kostnadsuppskattning gjordes har dessutom omvärldsläget förändrats, materialet har blivit dyrare och tillgången sämre tillsammans med stigande inflation, vilket har gjort att de beräknade kostnaderna därför blivit avsevärt högre än förväntat.
– Vi såg att de anbud som kom in låg högt över den beräknade budgeten och att projektet inte längre skulle vara genomförbart, säger Kenneth Natanaelsson. Därför väljer vi att avbryta upphandlingen.
Det innebär dock inte att projektet skrotas helt och hållet. Istället väljer man att gå in i en analysfas och se över hur man kan kostnadseffektivisera för att elvägen ska kunna förverkligas. Enligt uppgifter till Sveriges Radio Örebro ska en ny plan finnas framme under 2024.