Infrakraft har dragit igång arbetet med Södra Stambanan 2, ett sjuårigt basunderhållskontrakt som Trafikverket tilldelade bolaget i juni 2024. Projektet omfattar hela 53,6 mil järnväg mellan Grevaryd och Arlöv, inklusive den strategiskt viktiga Olofströmsbanan.
– Det är ett rejält åtagande, säger platschef Henrik Kärrman, som tillsammans med Ulf Blomquist leder projektet.
– Vi pratar om 509 växlar, 60 medarbetare och sju års arbete. Det är stort – ingen tvekan om det.
Kontraktet är en totalentreprenad och har ett värde på över en miljard kronor. Södra Stambanan 2 är ett av Sveriges mest belastade järnvägsstråk, både för gods- och persontrafik, vilket gör underhållet avgörande för att säkra framtidens tågtrafik.
– Samarbetet med Trafikverket har varit väldigt gott i den inledande fasen. Vi har en stark samsyn kring att säkerhet och punktlighet är våra gemensamma fokusområden, säger Henrik Kärrman.
Projektet har etableringar i Eslöv, Hässleholm, Älmhult och Alvesta, och kommer att pågå till 2032. Målet är att skapa en robust och tillförlitlig järnvägsinfrastruktur som möter framtidens krav på både kapacitet och hållbarhet.
– Det förberedande arbetet är klart. Nu börjar det riktiga jobbet, och vi är redo, avslutar Henrik Kärrman.