Hyundais analys är att den globala marknaden för anläggningsmaskiner kommer att växa kommande år, och den rekordstora investeringen i fabriken beräknas också kunna ta hand om tillverkningen av elektriska maskiner och kommande större maskiner som man räknar med ska kunna drivas med vätgas, en så kallad bränslecellslösning.
Investeringen är den största i bolagets historia, och ska ge en utökad kapacitet för tillverkning av bandgrävare och hjullastare, främst, men även annan utrustning. Det blir också ombyggnader för att effektivisera tillverkningen med nya produktionslinjer. Projektet ska pågå från 2022 och fyra år framåt.
Men det är inte bra för att öka effektiviteten. Det är även ett imagebygge och utbyggnaden kommer att hanteras miljömässigt smart med bland annat återvunnet byggmaterial.
Fabriken i Ulsan ligger vägg i vägg med Hyundai Motors och det är i samarbete med dem som anläggningsmaskintillverkningen nu vill skynda på utvecklingen av vätgasmotorer.
- Att stärka konkurrenskraften för fabriken i Ulsan är den fösta utmaningen att hantera för att vi ska bli femte största tillverkare i världen, säger bolagets vd Choi Cheolgon.