Svenska Maskinmässan i slutet av maj var en tydlig termometer som visar hur maskin-entreprenörernas bransch mår. Mässan slog publikrekord (13 716), och det säger en del. Maskinentreprenörerna (ME) kom med sin branschprognos MEKO. Där framgår att vissa investeringar görs – och planeras de kommande månaderna. För november 2024 räknar många maskinentreprenörer med att det är dags att förbereda sig för nyinvesteringar. Men i MEKO-rapporten låg en bomb gömd: 37 procent av de tillfrågade maskinentreprenörerna planerar investera i elektriska maskiner! Den siffran överraskade rejält. Det är i det närmaste en revolution i fall det blir av. Förra året såldes inte ens 70 elektriska maskiner i Sverige.
Maskinleverantörerna har fått övervintra precis som sina kunder under 2023 och våren 2024 . Den totala nedgången 2023 har beräknats till 12 procent av branschorganisationen Maskinleverantörerna, men vissa har fått känna på tuffare nedgång än så. Några leverantörer på Svenska Maskinmässan vittnade om nedgång i försäljningen på över 30 procent. Men det rörde på sig i maj.
– Nu i maj har varit riktigt bra. Kan bli all time high, men det håller inte i sig nu, säger Fredrik Holmquist, vd på Maskinia, som ser att det blir segt ett tag till.
Andra håller med:
– Vi kommer från höga nivåer efter pandemin, 2023 gick det ner ordentligt, och samtidigt var det högre räntor och högre priser på maskinerna. Entreprenörerna avvaktade. Blir nog så 2024, men bättre 2025 och 2026, spår Lennart Edling, vd på EMSG.
Flera leverantörer kan dock konstatera via de maskiner som är uppkopplade att maskinerna går där ute. En hel del har gått lite längre än brukligt då entreprenörerna varit försiktiga med nyinvesteringar. Men till slut är klockan slagen, som det brukar heta. Och har branschen otur uppstår det igen en obalans mellan vad som produceras i fabrikerna och hur efterfrågan ser ut hos leverantörerna. Tillverkarna gör nämligen nu sitt bästa att behålla personalen till nästa uppgång. Marknadsanalytikerna på Off-Highway Research (OHR) tror på en nedgång med åtta procent i maskinindustrin globalt 2024. I Europa förväntas maskinförsäljningen minska med sex procent.
– Det tar ett och ett halvt år för maskintillverkare att bromsa tillverkningen, säger Holmquist och funderar… Det tar tid att starta upp igen.
EMSG:s Lennart Edling konstaterar också att det blev en obalans mellan tillverkare och leverantörer 2022 och 2023 och vill såklart inte se ”stopp” i fabriken och långa ledtider igen när det vänder.
Många tillverkare gick ur 2023 med bra siffror
– men räknar med att 2024 blir betydligt lugnare än 2022 och 2023. För leverantörerna som ligger längre fram mot slutkunden räknar många nu med att det kommer en liten uppgång redan hösten 2024. OHR räknar med att tillverkarna når rekordhöga nivåer mot slutet av 2020-talet. Bakgrunden är det underliggande globala behovet av infrastruktur. Volvo CE:s vd Melker Jernberg kommenterade siffrorna för Volvo CE såhär under Volvodagarna i slutet på maj:
– 2024 blir ett tuffare år än 2023, men den här industrin är cyklisk och vi kommer göra det bästa av det.
Zeppelin rapporterar att det börjar röra på sig:
– Vi har kört en del kampanjer och fått igång orderingången. Det ser betydligt bättre ut nu, säger försäljningschefen Anders Thuné.
Även Zeppelin funderar på hur man denna gång ska undvika obalansen mellan tillverkarledet och leverantörsbehovet. Ingen vill ha för stora lager eller för långa ledtider.
– Det går i cykler. Det gäller bara att hitta rätt, men det är inte lätt, konstaterar Thuné och ler lite.
Swecon, landets största leverantör volymmässigt har inte påverkats annorlunda. Samma bekymmer som alla andra.
– Tillverkaren hade en oförmåga att leverera vår stora orderstock, den har vi nu kommit igenom i varje fall. 2022 var det brist på maskiner. Nu drar man ner industrisystemet, och det gäller att inte dra ner för mycket igen, säger David Ahlström, marknadschef på Swecon.
Delvator gör samma analys. 2023 var tufft. Ännu ingen propp som gått ur, men det bubblar i kanalerna, kan man säga.
– Det blir ett ganska okej 2024 som vi ser det, säger Delvators marknadschef Magnus Halvarsson.
Hela gänget på Svenska Maskinmässan som tidningen intervjuade anser att 2024 blir hyfsat, och att det är 2025 som blir året då det släpper.