Entreprenadens första fas startar när kontraktet är underskrivet. Totalentreprenaden omfattar systemhandling, bygghandling och entreprenad av den fasta infrastrukturen i spårvägsanläggningen, inklusive broar, gator och annan anslutande infrastruktur.
Efter en förnyad granskning av anbuden i upphandlingen har en ny tilldelning gjorts där ett konsortium bestående av NYAB och Azvi får uppdraget för totalentreprenaden av spårvägen. Det vinnande anbudet i upphandlingen anser Uppsala kommun och Region Uppsala är det ekonomiskt mest fördelaktiga och har det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Tilldelningsbeslutet kan dock överklagas - men måste göras innan årets slut.
NYAB är noterat på Stockholmsbörsen och har sitt huvudkontor i Luleå. Bolaget har tidigare genomfört entreprenader åt bland andra Trafikverket, Swedavia (Arlanda flygplats), Svenska kraftnät och LKAB. Azvi är ett spanskt entreprenadbolag, som varit verksamt i över 100 år, och är specialiserat på att bygga infrastruktur med inriktning mot spåranläggningar.
Fem företag anmälde intresse för att vara med i upphandlingen. Avtalet gäller till 2029, vilket är den tid det tar att bygga färdigt första etappen. Därefter kan en option på ytterligare fem år utnyttjas, för att projektera och bygga den återstående delen för att ansluta spårvägen till tågstationen i södra Uppsala.
Spårvägen i Uppsala byggs i nära samarbete mellan Uppsala kommun och Region Uppsala. Kommunen och regionen delar ansvaret och projektet genomförs tillsammans i en gemensam projektorganisation. Uppsala kommun ansvarar för att upphandla och bygga spårvägen och underhålla angränsande infrastruktur. Region Uppsala ansvarar för att upphandla och finansiera spårvagnarna, spårvagnsdepån och den kommande driften av spårvägen. Totalentreprenaden bedrivs i samverkan mellan Uppsala kommun och entreprenören för att säkra både kvalitet, tid och kostnad inom överenskomna ramar.
Infrastrukturen finansieras delvis av Uppsala kommun och delvis av staten genom ett stadsmiljöavtal.