Man behöver inte tycka att Volvo gör de bästa maskinerna för att gilla hur bolaget arbetar. Det finns helt säkert ingen annan maskintillverkare som vågar vara så transparent som Volvo CE. Nu erkänner bolaget till exempel att lanseringen av elektriska minigrävare på Bauma 2019 i det stora hela var ett pedagogiskt grepp – både mot kunder och faktiskt internt. Någon affär var inte att vänta. Det fanns långt ifrån ett hundraprocentigt stöd för lanseringen inom Volvo. Och det har varit trögt, minst sagt.
– Det har varit en skakig resa och går långsammare än det var tänkt, konstaterar Melker Jernberg, vd för Volvo CE…
Men han förklarar, står på en scen i Volvo Costumer Center i Eskilstuna, med 65 skeptiska branschjournalister i publiken. Och viker varken med blicken eller värjer sig från svåra frågor.
– Vi kommer att nå fram med elmaskinerna, och vi ska vara realistiska hur vi går dit, men dit går vi och det här blir verkligen mer angeläget med klimatet snart, och akut om ett par år – och då är vi redo.
Fast den internationella presskåren behöver bara titta ut över testbanan och demonstrationsanläggningen i Eskilstuna. Där står nu redan flera nya elektriska anläggningsmaskiner som kommer att lotsas in i produktprogrammet. Nu kommer det två hjullastare som ska utmana de kinesiska som har börjat rulla in. L90 och L120. Nästa år ska de vara tillgängliga för entreprenörer att undersöka och möjligen lägga en order. L90 har utvecklats i Arvika.
Volvodagarna 2024 var för övrigt inte bara elmaskiner. Men maskiner var det – och mycket nytt som överraskade. Bakgrunden är i och för sig god ekonomi. Året 2023 fylldes intäkterna på och det var bra snurr. Volvos investeringsprogram är omfattande. Man satsar framåt, även om 2024 beräknas bli klart tuffare. Fabrikerna väntar på en marknad som inte riktigt är sig lik.
– Det här vi gör nu är antagligen den största lanseringen av nya maskiner som Volvo CE någonsin gjort, säger Jernberg.
Ordvalet: ”antagligen” är intressant här. Ingen av journalisterna tänker kolla om detta stämmer. Det kanske inte ens har någon betydelse om det är den största lanseringen eller inte. Överraskande ambitiöst är det hur som helst.
På Volvodagarna lanserades ett nytt grävmaskinsprogram (EC 230, EC 400, EC 500), ny design på de ikoniska dumprarna, (och nya tipptruckarna R60, R70) och favoritstorlekar för hjullastare byggda för el direkt från fabrik… Samt fabriksbyggd elhjulgrävare i 15-tonsklassen (EWR 150), inte precis kattskit. Det är mycket på en gång. Det är ändå inte Bauma i år. Det är Volvodagarna. Tyvärr gick inget av detta att se på Svenska Maskinmässan i slutet av maj.
Volvo CE tänker sig att konverteringar inte är något de vill göra. Elmaskiner ska komma färdiga från fabrik. Därav också omfattande investeringar i batterifabriker i Mariestad och i Changwon i Sydkorea där Volvo EC230 Electric börjar massproduceras nu i augusti 2024. En maskin som för övrigt också såklart stod redo för kunderna under Volvodagarna.
– Det är det som är grejen, faktiskt. Att de kommer färdiga från fabrik. Det påverkar ju såklart priset och service-nivån positivt mot en konvertering också, säger Carl Slotte, som är försäljningschef för EMEA inom Volvo CE.
Men det blir inga ”kinapriser” när det gäller Volvos elektriska anläggningsmaskiner. Även om hjullastaren L120 faktiskt är byggd helt och hållet i Shanghai med kinesiska batterier. För övrigt har det i sommar som bekant seglat upp krav på tullavgifter på batteridrivna bilar och annat från Kina. Man misstänker att Kina subventionerar sin industri – och detta hotar arbetstillfällen i Europa, och USA. Melker Jernberg är ganska bekymrad.
– Generellt är konkurrens bra, när det är fair play. Tullar är inte bra – blir ett hack i systemet. Kina har vuxit fort när det gäller elektriska maskiner, där har det varit drivet av att luften i landet varit dålig, inte klimatet i stort, resonerar Jernberg.
Kineserna har framförallt hög kompetens när det gäller utveckling av hjullastare. Det är den mest populära maskinen i Kina sedan åratal. Detta i kombination med starka och effektiva batterifabriker (CATL till exempel) öppnar för mördande priskonkurrens. Blir det tullar på de kinesiska maskinerna, drabbar det faktiskt även Volvos nya elektriska L120 som tillverkas i Shanghai med just CATL-batterier.
– Det är också med de större elektriska maskinerna man får det stora effekterna. Vår L120 blev, anser jag, bättre än väntat. Jag är inte så bekymrad över att den skulle drabbas av de här tullarna som kan komma. Vi behöver inte tillverka den i Shanghai, vi kan tillverka den i Arvika i så fall. Jag ser inte på det hela som att det har någon betydelse vilka länder maskinerna tillverkas i. Jag ser vårt system som Volvo-systemet, och det är i detta system vi arbetar med utveckling och forskning, och det sker globalt inom vårt system.
Kineserna har byggt elmaskiner främst med fokus på arbetsplatser där det finns bra tillgång till el. Hjullastarna passar därför som hand i handske för industrier, täkter, gruvor. Tänkte Volvo CE fel som började med de små maskinerna – och först nu har tagit fram större hjullastare?
Nej, det kan man inte säga. 2019 när Volvo lanserade sina elektriska minigrävare fanns det inte teknik och kunskap i bolaget för att elektrifiera stora hjullastare.
– Tekniken då var färdig för de små maskinerna. Det är svårare lösningar som ska till ju större maskinerna blir. Att börja med de små är också rätt tänkt då de kan bidra i städer där utsläppen behöver gå ner, säger Fredrik Tjernström som ansvarar för det som kallas Electromobility Solutions Sales på Volvo CE.
– Nu tar vi dock ett stort steg med L90, EWR 150 och L120, tre nya produkter, understryker Tjernström.
Och nog har Volvo CE tänkt här. Det är tre maskintyper som är storsäljare med dieselmotorer. De bör kunna locka kunder där beställare ställer höga klimatkrav. Men det går som sagt trögt fortfarande. Maskinerna finns, de ska serietillverkas, och ta sig ut på marknaden. Men 2023 såldes det ”bara” 898 elektriska maskiner från Volvo CE. Det är 1,5 procent av totalen. Inga storsäljare med andra ord – än.
Joakim Arndorw, som är internationellt ansvarig för Volvo CE:s försäljning (Head of Sales Region International) har med andra ord lite att jobba på. Det är inte troligt att knappt 900 maskiner om året kommer få godkänt av aktieägarna. Investeringarna är stora. Utfallet måste bli bättre.
– Vi arbetar med det vi kallar smarta lösningar. Hjälpa kunderna med digitala lösningar också som gör kunden mer effektiv. Här kan och ska vi ge råd och lösningar för hur kunden blir mer hållbar, effektiv och får bra säkerhet. I detta sammanhang kan det handla om att till exempel planera laddning för elmaskinerna, och det här behöver kunderna lära sig och det ska vi hjälpa till med när det gäller våra smarta lösningar, säger Arndorw.
Volvo CE är fast beslutna att ”ta ledningen”, som man säger, när det gäller den här transformeringen av branschen som bolaget anser krävs. Men det har varit motvind – det släpper inte. Carl Slotte igen – han formulerar vägen fram såhär:
– Vi måste ta ner murarna. Tekniken ska fungera övertygande, det är ett måste. Kostanden är en fråga som kommer upp. Men vilken kostnad pratar man om här? Inte livscykelkostnad. Mer om inköp. Det går att hyra, eller leasa maskinerna; finns flera alternativ, menar Slotte.
Det handlar om att förklara. Visa.
– Sedan ska vi komma ihåg att kunderna börjar ställa krav på fossilfritt. Så är det bara.
Volvo CE ”har ambitionen att fortsätta leda utvecklingen” som man säger. Kinesernas aggressiva intåg på marknaden just nu skulle kanske oroa, men ledningen på Volvo tänker att prisskillnaden inte är något nytt när det gäller Kina. Volvo räknar med att det totala paketet som bolaget erbjuder sina kunder är prisvärt i jämförelse. Sverige, Norge, Nederländerna, och faktiskt Rumänien, rör på sig mot el. Tyskland ligger dock efter. Kina är bäst.
– I Europa har vi en enhet som bara arbetar med elmaskinerna. Men inte i andra regioner ännu, berättar Carl Slotte.
En strategi som verkar tydlig, och som i det stora är en helt ny affärsmodell, som också oroar Volvos leverantörsnät, det är att Volvo CE går allt oftare närmare slutkunden. Just nu är det de stora byggentreprenörerna som visar intresse för elmaskinerna, och ska de nappa behöver Volvo vara med ute i fält, är filosofin. Det är också de stora bolagen som har bundit upp sina företag runt de internationella klimatmålen. Det är här man kommer att gå först. En annan trend är brett och tätt samarbete med aktörer som har tillgång till den nya tekniken.
– Vi kan göra allt själva, men det skulle gå för långsamt. Och blir dyrt. Så vi investerar i partnerskap, säger vd Melker Jernberg.