- Vi gör nu en landsbygdssatsning på vägar i hela landet. För många människor är bilen helt avgörande för att kunna ta sig till och från släkt och vänner, jobb eller skola. Eller för att den lokala matvarubutiken ska kunna få sina varor. Vi presenterar också åtgärder som förkortar restiden för alla som bor på landsbygden, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Riksförbundet Enskilda Vägar (REV) anser att det extra anslaget är bra då behoven finns. Men Trafikverket har inte tillräckligt med administrativ personal för att hinna analysera vart behoven för de medel som kallas särskild drift. REV har varit i kontakt med Trafikverket och generaldirektören Roberto Maiorana gör att informera om detta. Men vad som blir gjort är oklart i dagsläget.
- Förra året hann vi faktiskt inte få ut de pengar som fanns tillgängliga på grund av detta. Tidigare hade Trafikverket personal som kunde det här med enskilda vägar, men vi vet inte riktigt vad som hänt, säger Uno Jakobsson, ordförande för REV.
Så här kan det vara så att landsbygdsministern också behöver göra ett besök hos Trafikverkets generaldirektör. Annars riskerar administrativa flaskhalsar leda till att inflationen och höjda materialkostnader äter upp den extra miljarden innan den når vägnätet.
- Fungerande vägar är A och O för oss som bor och verkar i gles- och landsbygd. God infrastruktur stärker sammanhållningen och konkurrenskraften i hela landet. Den är avgörande för vanligt folk som ska få vardagen att gå ihop samt ta sig till och från jobbet. Med nationella planen satsar regeringen 197 miljarder på att underhålla befintlig väginfrastruktur i hela landet. Det är inte bara vägarna runt storstäderna som ska underhållas, det gäller även vägarna på landsbygden, säger Anna-Caren Sätherberg,
landsbygdsminister.