Att det går åt elektricitet för att köra en elmaskin, det är ju ingen överraskning. Men en närmare titt på förutsättningarna för att bygg- och anläggningsmaskiner ska kunna drivas med el bjuder på nya kunskaper.
– Som exempel har vi under projektets gång konstaterat att det inte är helt enkelt att transportera batterier, det kräver förberedelser, berättar Rodrigue Al Fahel som är projektledare vid Lindholmen Science Park i Göteborg och projektledare för vad som fått namnet Electric Worksite.
Projektet heter formellt Elektrifierade bygg- och anläggningsplatser och finansieras av Energimyndigheten med bidrag från ytterligare deltagare som ABB, Göteborg Stad, NCC Sverige AB, och Volvo CE med flera.
Syftet är att noga undersöka vad övergången till elektriskt drivna arbetsmaskiner innebär. Men det är inte bara tekniska och praktiska aspekter, som den med transport av batterier, som forskarna kartlägger. I projektbeskrivningen är tydligt angivet att fokus ligger på att titta på hela systemet av arbetsmaskiner, energilager och laddinfrastruktur i olika miljöer och undersöka vilka förändringar som måste göras i tekniska och organisatoriska kringsystem.
I en nyligen utförd förstudie har olika projekt inom Göteborgs Stad och NCC kartlagts för att identifiera vilka arbetsmaskiner som används för olika arbetsmoment och under vilka tidsintervall de används. Med den kunskapen i bagaget har man sedan börjat undersöka vilka elektriska arbetsmaskiner som skulle kunna användas till de olika arbetena och vilka kringsystem som i så fall krävs.
– Lindholmen Science Park har tidigare även varit med i det arbete som bland andra Göteborgs Stad och Volvo Bussar gjort kring elektrifiering av bussar i kollektivtrafik i samarbetsprojektet Electri-City och vi kan se att det handlar om liknande utmaningar, berättar Rodrigue Al Fahel.
I förstudien konstaterades att det är fullt möjligt att genomföra praktiska försök med små kompaktmaskiner men även att det är genomförbart att demonstrera drift av medelstora och stora maskiner i entreprenader. Under hösten kommer därmed projektet att använda sig av Volvo:s två kommersiellt introducerade elektriska kompaktmaskiner, bandgrävaren ECR 25 och hjullastaren L25.
– Rent praktiskt kommer det att gå till så att vi kör de elektriska maskinerna på flera olika arbetsplatser en kort period i taget och sedan jämför med körning av konventionella maskiner på samma arbetsplats.
Men det är inte bara de riktigt små maskinerna som kommer att få visa upp sig i projektet. I samarbete med Volvo CE och deras avdelning för Emerging Technologies kommer en 30-tons bandgrävare att testas.
– Det är en så kallad ”Dual Mode” - maskin som både har en dieselmotor och en elmotor som körs med nätanslutning, berättar Bobbie Frank som är forskare vid Emerging Technologies.
Den kabelanslutna grävaren kommer att köras i verkliga projekt i stadsmiljö och Bobbie Frank påpekar att maskintypen visserligen är ovanlig och specialbyggd, men kommersiellt tillgänglig.