Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
Projektet ”Lösningar för snabbare utveckling av skogsbilvägar” är en av de största forskningssatsningarna inom skogsindustrin som genomförts i Sverige. Det VTI-ledda projektet har finansierats av Vinnova och involverat sammanlagt elva partner, däribland flera av de stora skogsbolagen.
Testerna av provsträckorna är tydligt positiva. Med ett undantag uppvisade samtliga metoder förbättringar av bärigheten med mellan 10 och drygt 60 procent. Enda undantaget var det sandiga vägmaterialet där ökad packning inte påverkade bärigheten.
Störst förbättring uppnåddes med geocellerna där resultatet beskrivs som ”anmärkningsvärt positivt”. Trots en relativt hög fuktkvot förbättrades bärigheten med mellan 52-64 procent jämfört med en referenssträcka. Geoceller är också den metod som bedöms som ekonomiskt mest fördelaktig när det gäller procentuell ökning av bärighet per meter väg.
– Resultatet är tydligare och mer positivt än jag hade väntat mig. Jag trodde att det fanns tekniska lösningar, men hade inte förväntat att vissa också är så ekonomiskt fördelaktiga, säger projektledaren Dina Kuttah, senior forskare på VTI.
Projektet har finansierats inom InfraSweden, ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram (SIP) som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Partner i projektet: Skogforsk, Sveaskog, Stora Enso Skog, SCA Skog, Holmen Skog, Kopparfors Skogar, Riksförbundet Enskilda Vägar, Skogsstyrelsen, Södra Skogsägarna Ekonomiska förening och Trafikverket.