Krönika
Servicetekniker – bristen som hotar branschen
Publicerad: 2024-11-15
Lästid: 0 min
Publicerad: 2024-11-15
Lästid: 0 min
Inom maskinbranschen råder en stor brist på servicepersonal. Företagen kämpar för att rekrytera och de konkurrerar om samma personer med andra närliggande branscher. Det går knappt en dag utan att man ser annonser från maskinföretag som söker servicetekniker. Personalbristen hotar inte bara företagens effektivitet och lönsamhet, utan även branschens framtid.
Maskinleverantörerna (ML) har arbetat med frågan i över två decennier. Det går visserligen långsamt framåt, men det är svårt att få kommunerna att lägga nödvändiga resurser på utbildningarna. Att utbilda en maskinmekaniker kräver stora investeringar i lokaler och modern utrustning. Det här leder till att skolor väljer bort dessa dyra utbildningar till förmån för billigare alternativ.
Av alla 1296 gymnasieskolor i Sverige är det enligt Skolverkets statistik endast 72 som erbjuder inriktningen lastbil och mobila maskiner inom fordons- och transportprogrammet. Av dessa 72 skolor är det dessutom flera som enbart har lastbilsinriktning. För att möta den stora efterfrågan på servicetekniker har ML lanserat samarbetet QMT – Qualified Machine Technician, där utvalda gymnasieskolor som har inriktningen mobila maskiner stöttas lite extra av branschen. Våra medlemsföretag ser till att det finns en modern maskin på skolan för eleverna att träna på och lärarna bjuds in till vidareutbildning, för att säkerställa en högkvalitativ utbildning för eleverna. Nu börjar vi också se resultaten av vår satsning på skolorna. Bland våra QMT skolor ser vi en ny trend där allt fler väljer inriktningen mobila maskiner istället för lastbil. Otroligt roligt!
Men det räcker inte. Det behövs många fler servicetekniker än det utbildas idag. Bara bland medlemsföretagen i ML behöver man anställa nästan 400 nya mekaniker per år de närmaste åren. Det behövs en bredare samverkan mellan skola, näringsliv, branschen och politiker för att lösa den här utmaningen. Nu ser det ut som att även politikerna och beslutsfattarna äntligen har börjat inse detta. I regeringens infrastrukturproposition som presenterades i oktober gick man ut med att det ska satsas stora belopp för att arbeta bort det eftersatta underhållet. För att det ska vara möjligt krävs både maskiner och maskinförare. Men också servicetekniker som kan se till att maskinerna kan användas fullt ut. Branschens arbete med kompetensförsörjning bör stärkas, skriver regeringen i sin proposition. Nu får vi hoppas att det också blir verkstad av det och inte bara snack i tv-sofforna från politikerhåll.
Text: Lina Tuvesson Hallman
Konjunkturen ser ut att vända uppåt igen.
Krisande batteriföretag kan hota den gröna omställningen.
Jurist och vd på Maskinleverantörerna. Finlandssvensk som flyttade västerut för studier, blev kvar i Sverige och bor numera i Vallentuna med man, två barn och två katter. Spenderar gärna fritiden utomhus, i skidbacken på vintrarna och i stugan vid havet i Finland på somrarna.
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.