Smålandsföretaget Multibygg har använt sig av kombinationen dieselgenerator och batterier vid en off grid-etablering utanför Mönsterås.
– Vi skulle bygga en biogasanläggning och det fanns ingen elektricitet på platsen, berättar platschef Anton Linde. Det var tidig vår och vi behövde värme och elektricitet i våra bodar samt ström för att driva svetsar och en kran.
Lösningen blev en Atlas Copco-generator på 34 kW samt ett Atlas Copco-batteri på 46 kWh, båda hyrda från SMT Sweden AB.
– Det hade ju känts tråkigt att använda diesel för att bygga en anläggning för grön energi, kommenterar Anton Linde och förklarar att man under projektets gång minskade koldioxidutsläppen med omkring 60 000 kilo jämfört med om projektet drivits utan batteri.
– Vi skulle ha behövt två dieseltankar, men klarade oss nu på bara en, som dessutom bara fylldes var tredje vecka. Det gick åt ungefär 40 liter per dag, jämfört med 200 liter, och det gav en minskad dieselkostnad i projektet på nästan en halv miljon kronor.
Men det stannar inte där när Anton Linde ska beskriva de positiva erfarenheterna.
– Det handlar också om att vi sparade arbetstid. Systemet var driftsäkrare, det hände till exempel aldrig att någon säkring/jordfelsbrytare gick när vi skulle svetsa. Det plockar snabbt både minuter och timmar om man måste återställa säkringar igen och igen.
För projektet i Mönsterås hade en standardlösning med enbart dieselgenererad elektricitet enligt Anton Linde inneburit inte bara en utan två generatorer. En som stått för dygnetruntdrift av etableringen och en annan under dagtid för att driva svetsar och kranen. Med hybridlösningen krävdes bara en generator, som dessutom var mindre och därmed billigare.
– Eftersom generatorn bara gick när batteriet kallade på ström kunde den hela tiden gå på optimalt varvtal vilket innebar att vi inte behövde göra någon stor service på den, bara mindre. Det sparade också både tid och pengar.
Andra pluseffekter som Anton Linde nämner gäller arbetsmiljön; personalen slipper hantera lika stora mängder diesel, bullret minskar, liksom avgaserna.
– Vi använder oss gärna av tekniken igen om vi får möjlighet, konstaterar han.
John Posti är säljare på SMT Sweden AB och berättar att företaget sedan ungefär fem år tillbaka valt att specialisera sig på energilösningar.
– SMT är ett privatägt företag och auktoriserad återförsäljare för Atlas Copco. Förutom återförsäljarskapet handlar SMT även med begagnade entreprenadmaskiner, bergssprängningsutrustning och högtryckskompressorer. Under de senaste åren har företaget expanderat och erbjuder nu även uthyrning av energilagringslösningar
För att visa sitt engagemang har företaget just invigt en helt ny anläggning i Vaggeryd.
– Där kommer vi att lagerhålla och underhålla energilagringssystem, både för uthyrning och som en service för de kunder som äger sina energilagringssystem. Efterfrågan på dessa lösningar har ökat lavinartat under den senaste tiden.
– För bara några år sedan var det många som inte förstod vad vi pratade om, men nu ser vi ett tydligt kunskapsmässigt uppsving. Intresset har ökat avsevärt, och fler företag inser nu vikten av att ta till sig den här kunskapen. Dock kvarstår en utmaning i att tekniken integreras redan i planeringsstadiet, vilket ännu inte har blivit standard.
För John Posti och SMT är det en självklarhet att ny teknik av den här sorten måste prövas innan man kan förstå helt hur den fungerar och vilken potential den har. Bygg och anläggning är en komplex miljö som bjuder på många utmaningar.
– Det är först när man är på plats och ser vad som händer när de olika maskinerna går igång som man verkligen förstår vad det handlar om.
Ett exempel är hur ett energilager kan användas som en hybridlösning tillsammans med en dieselgenerator.
– När batterierna i energilagringssystemet behöver laddas startar generatorn automatiskt och tar över strömförsörjningen. När batterierna är fulla stängs generatorn av och energilagringssystemet tar över strömleveransen. Allt sker helt automatiskt och utan manuell inblandning.
Detta sätt att använda dieselgeneratorerna gör att de slipper gå långa tider på lågt varvtal.
– Det är inte bra för en dieselgenerator att gå på låga varvtal. Ett företag vi arbetade med räknade på 6 000 generatortimmar, men med hybridlösningen blev resultatet 1 000 timmar, som istället kördes på optimal last. Det innebär betydligt mindre slitage på generatorn och ett bättre andrahandsvärde – utöver att pengar sparas på minskad bränsleförbrukning.
I en off grid-situation menar både Anton Linde och John Posti att det utan tvekan finns pengar att tjäna på att arbeta med energilagringslösningar. Kanske även i vissa fall där det finns begränsad tillgång till nätbaserad byggström. Vad gäller lösningar där ett batteri används som en portabel laddinfrastruktur, utan medföljande generator, till exempel lastad tillsammans med en minigrävare på ett lastväxlarflak är ekonomin ännu inte något huvudargument. Här handlar vinsterna fortfarande om att företaget skapar sig en miljöprofil.