maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Statliga Infranord spänner musklerna

Pengar finns. Men underhållsskulden för den svenska järnvägen kommer bara att åtgärdas till 10–15 procent fram till 2037. Det bedömer Trafikverket. Största aktören är Infranord som dock räknar med att växa mer än marknaden kommande år.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Infranord omsätter 5 miljarder och har cirka 1 600 medarbetare. Foto: Pressbild/Infranord

Det börjar hända saker i statliga Infranords kassa. Jobb trillar in och med detta ökar både omsättning och lönsamhet. Det gick klar och tydligt att se i senaste kvartalsrapporten.

- Det tredje kvartalet har varit mycket händelserikt. Under kvartalet har vi framgångsrikt genomfört tre spårbyten i vår norska verksamhet samt startat upp tre nya drift- och underhållskontrakt i den svenska verksamheten. Nettoomsättningen ökade och även rörelseresultatet utvecklades positivt i kvartalet. Detta beror i huvudsak på en god tillväxt i Sverige med ett stabilt resultat. I början av september fattade Infranords styrelse beslut om en ny affärsstrategi för perioden fram till och med 2027. Vår ambition är att Infranord 2027 med ett högt lönsamhetsfokus ska ha vuxit strax över marknadstillväxten, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef för Infranord.

Infranord bygger och underhåller järnväg. Infranord som precis som Svevia är statligt är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om 5 miljarder och har cirka 1 600 medarbetare.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer