Tre laddstolpar med kapacitet på 300kW/stolpe och en 600kW powerunit används i stadsutvecklingsprojektet Hagastaden. Den nyinstallerade laddinfrastrukturen ger möjlighet för entreprenadfordon att snabbladda i närheten av byggarbetsplatsen, vilket ännu så länge är ovanligt.
-Det hänger samman med att det finns relativt få gräv- eller andra större entreprenadmaskiner på den svenska marknaden. Det är något vi vill ändra på, säger Karl Jonasson Collberg, entreprenadupphandlare exploateringskontoret Stockholms stad.
-Stockholms stad är en del av den gröna omställningen. Genom att staden investerar i laddinfrastruktur kan entreprenörer våga satsa på inköp av eldrivna entreprenadfordon, berättar Karl Jonasson Collberg.
Det tar drygt 3 timmar att ladda en 16 tons elgrävmaskin från 0 till 100 med 120 kilowatts effekt. Hur länge laddningen räcker beror dels på vilken typ av arbete grävmaskinen utför och årstid. I Hagastaden används grävmaskinerna i finplaneringsarbete vilket innebär att de inte är igång hela arbetsdagen och sensommartemperaturer gör att en laddning räcker för två dagars arbete. Vid låga temperaturer och oavbruten körning räcker batteriet kortare tid. Batteriet väger 4 ton och fungerar som motvikt.
En annan positiv sak, framhåller Stockholm stad, är att arbetsfordonen står färdigladdade på morgonen att tas i bruk och man slipper hanteringen av bränsle till arbetsfordonen. Eldriften är utan avgaser, minskar klimatutsläppen och bullrar mindre.