maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Svensk elvägsteknik exporteras till USA

Intresset för elvägar ökar och nu har även USA bestämt sig för att bygga sin första elväg. Den bygger på samma teknik som använts i ett pilotprojekt på Gotland och amerikanerna får även stöttning från Sverige genom att tidigare affärsutvecklingschefen Stefan Tongur lämnar sin post för att starta upp och leda verksamheten i USA.

Foto: Smart Road Gotland

Lästid

0 min
Amerikanerna tar hjälp av svensk kompetens när de nu ska bygga landets första elväg med trådlös laddning, enligt samma koncept som testats på Gotland.
Amerikanerna tar hjälp av svensk kompetens när de nu ska bygga landets första elväg med trådlös laddning, enligt samma koncept som testats på Gotland.
Dela

Elvägstekniken med trådlös laddning som används i pilotprojektet på Gotland har fått ringar på vattnet, redan nu har den spritt sig till bland annat Tyskland, Italien och Tel Aviv. Nästa steg blir USA.

Nyligen offentliggjorde Michigans guvernör att de kommer att bygga USA:s första trådlösa elväg med samma teknik som demonstrerats på Gotland. Detta kommer ske i Detroit. är en del av ett pilotprogram för laddning av fordon, ett samarbete mellan Michigan Department of Transportation, Michigan Office of Future Mobility och Michigan Economic Development Corp. Electreon, företaget bakom den trådlösa laddtekniken, är en av samarbetsparterna i projektet tillsammans med bland annat fordonstillverkaren Ford. Andra stora aktörer är regionala Next Energy, teknikföretaget Jacobs och entreprenadföretaget Kiewit. 

Till hjälp bidrar Sverige med kompetens från det gotländska projektet genom affärsutvecklingschefen Stefan Tongur som nu lämnar sin tjänst i Sverige för att starta och leda Electreons verksamhet i USA.

– Efter att jobbat med USA marknaden länge är det nu spännande att äntligen vara på plats. Projektet i Michigan tillsammans med Ford är verkligen en milstolpe, vi bygger ju USA:s första trådlösa elväg! Intresset för elvägar är stort i hela USA. Jag ser fram emot att vara med i den fortsatta utvecklingen och förändra transportsektorn på allvar, säger han i en kommentar.

Jan Pettersson, programchef för elektrifiering på Trafikverket ser väldigt positivt på utvecklingen.

– Syftet med elvägsprojekten är just att skapa kunskap och att utvärdera teknikens potential. När vi nu ser att många länder följer efter så visar det att projektet skapat den nytta vi ville åstadkomma. Sverige ligger långt framme och det är roligt att vi kan få visa vägen i klimatarbetet.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy