En av de största begränsningarna med bränsleceller är den relativt korta livslängden som beror på att bränslecellens elektroder och membran bryts ned över tid. För att kunna utveckla bränsleceller med längre livslängd behöver forskarna förstå hur och vad som påverkar nedbrytningen.
Det är det som forskarna på Chalmers nu har hittat en metod för. Med hjälp av avancerade elektronmikroskop har de följt hur materialet i bränslecellen bryts ned på både nano- och mikronivå, och exakt när och var nedbrytningen sker. Detta ger värdefull information inför utvecklandet av nya och förbättrade bränsleceller med längre livslängd.
– Från att man tidigare bara tittat på hur bränslecellen åldrats efter användning, har vi nu kunnat titta in i mitten av skeendet, säger doktoranden Linnéa Strandberg, Chalmers.
Det amerikanska energidepartementet (DOE) har pekat ut förbättrad livslängd för bränsleceller som ett av de viktigaste målen att nå innan bränslecellsdrivna vätgasfordon kan bli kommersiellt framgångsrika.
– Vi har nu lagt en grund som man kan bygga vidare på för utvecklandet av bättre bränsleceller. Nu vet vi mer om processerna som sker i bränslecellen och när de uppstår. Metoden kommer framöver att användas för att utveckla och studera nya material som kan ge bränslecellen en längre livslängd, säger Björn Wickman, docent vid institutionen för fysik på Chalmers.