Området i Luleå omfattar större vägar som E4 mellan Piteå och Töre samt väg 97 från Luleå, vid rondellen med ”Rostbollen” till Travbanekorsningen i Bodens kommun. Vägnätet inkluderar även 96 kilometer grusvägar, som är viktiga för näringslivets transporter, särskilt inom skogsindustrin.
Driftområde Arvidsjaur ligger i södra delen av Norrbottens län, med huvuddelen inom Arvidsjaurs kommun. Trafiken präglas av skogsindustri, turism och under vinterhalvåret även av biltestverksamhet. Större vägar i området inkluderar E45, väg 94 och väg 95. Vägnätet består till stor del av mindre vägar, varav många är grusvägar som är viktiga för timmertransporter.
Uppdragen innebär löpande vägunderhåll dygnet runt och året om. Vintertid ligger fokus på snöröjning och halkbekämpning, medan sommarhalvåret präglas av löpande vägunderhåll och skötsel av vägutrustning som vägtrummor, belysning och räcken.
Luleå är en expansiv region med flera stora industrisatsningar, vilket väntas påverka trafikmängden under kontraktstiden. Bland annat planeras utbyggnad av Sveriges näst största hamn, en ny förädlingsanläggning för LKAB samt ett nytt stålverk för SSAB.
– Vi har beredskap dygnet runt, det igår i uppdraget oavsett tid på året. Det gör att vi snabbt kan rycka ut vid väderomslag eller andra akuta händelser, säger Svevias Robert Nyhlén.
– Arvidsjaur är ett område med mycket snö och varierande terrängförhållanden, där de nordligare delarna övergår mot fjällmiljö, vilket ställer höga krav på effektiv snöröjning och halkbekämpning. Under vinterhalvåret ökar trafiken markant på grund av biltestverksamheten, medan turisttrafiken pågår både vinter- och sommartid, konstaterar Nyhlén.