– Vårt uppdrag är att schakta bort det kvarvarande materialet som finns på botten och sedan fylla igen bassängen, säger Peter Lindgren, Svevia.
För att fylla igen bassängen behövs cirka 150 000 ton bergmaterial. Transporterna består av 3 000 ton per dag, vilket motsvarar cirka 80 fyllda lastbilsflak med släp som dagligen hanteras. Ytan ska sedan täckas med ytterligare 6 000 ton järnsand som kommer från Rönnskärsverken.
– Med så mycket transporter är en välplanerad logistik en förutsättning för att allt ska flyta på enligt tidplan. En utmaning var att våren var så sen och så snörik, det ställde till det för oss i vid projektstarten. Tjälen var djup samtidigt som det kom stora mängder ny snö som frös till. Det bidrog också att vi hade många kubikmeter snö att lasta bort från bassängen innan vi kunde påbörja schaktningsarbetet. Så vi fick inte en så bra start, allt försenades direkt. Planen var egentligen att vara klar i maj, säger Peter Lindgren.
Projektet som startade strax efter påsk planeras att vara klart i juni. Bassängens storlek motsvarar cirka 24 000 kvadratmeter med ett djup på 6 meter. På ytan som skapas ska Boliden bygga en ny anläggning för Sandåtervinning.Projektet är värt cirka 25 miljoner kronor.