maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Svevia storsatsar på arbetsmiljön

Svevia går in för att ändra företagets säkerhetskultur från grunden i en ny storsatsning. Genom beteendeförändringar hoppas företaget uppnå färre olyckor och incidenter.

writer image
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article
article Svevia tar omtag och förändrar säkerhetskulturen i koncernen från grunden. Genom förändrat beteende hoppas entreprenören minska antalet olyckor och incidenter. Foto: Rickard Kilström

– Vi nöjer oss inte med att bara förstå varför en olycka inträffar. Nu utvecklar vi Svevias säkerhetskultur från grunden. Vi förstärker vårt systematiska arbete för att främja säkra beteenden och bygga en ännu starkare säkerhetskultur, säger Joachim Hallengren, vd och koncernchef på Svevia. Säkra beteenden leder till färre olyckor, vilket både forskning och konkreta bevis stöder.

Beteendebaserad säkerhet (BBS) är en metod för att förbättra säkerhetskulturen på arbetsplatser genom att fokusera på att förändra medarbetarnas beteenden. Metoden ska implementeras i hela Sveviakoncernen, inklusive underentreprenörer.

Enkelt beskrivet handlar det om att göra det attraktivt att välja ett beteende som förstärker en god säkerhetskultur. Ett val som sedan hela tiden belönas, till exempel genom positiv feedback som bekräftar att det säkra beteendet är rätt val.

Bakgrunden till satsningen är att Svevia inom loppet av tre år drabbats av tre arbetsplatsolyckor med dödlig utgång, samtidigt som stressen bland medarbetarna ökar. I samarbete med Behaviour Design Group ska nu Svevias säkerhetskultur utvecklas från grunden. Pilotprojekt är i gång på tre arbetsplatser, ett i varje division inom Svevia. Under 2025 kommer arbetet att implementeras på Svevias samtliga arbetsplatser.

– Det finns en beslutsamhet i Svevia att på riktigt göra skillnad inom det egna bolaget men också att vara med och förändra branschen. Det betyder mycket att hela bolaget från styrelse, koncernledning och hela Svevias organisation drivs av samma målbild. I de tre pilotprojekt som vi hittills har arbetat i är alla otroligt positiva och peppade att få till en långsiktig förändring, säger Erik Matton, grundare och vd på Behaviour Design Group.

Text: Ann-Louise Larsson

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer