maskinentreprenoren logo
Jag & min maskin

Nya studentbostäder ger jobb i Uppsala

Uppsalas alla studenter måste ha någonstans att bo. I området Studentvägen byggs 300 nya lägenheter fördelade på sex hus. Tony Wicksell har varit med från början.

Foto: Sofia Barreng

Lästid

0 min
Tony Wicksell sitter i en tre år gammal Hyundai och finplanerar mitt i Uppsala.
Tony Wicksell sitter i en tre år gammal Hyundai och finplanerar mitt i Uppsala.
Dela

Hyundai HW 140

Årsmodell: 2017.

Effekt: 111 kW.

Vikt: 15 ton.

Utrustning: Tiltrotator, skopor, tjälkrok, gafflar, balkar.

Vad har varit din uppgift i det här projektet?

– Det handlar om en förtätning av området, de nya husen byggs inne bland de gamla. Min första uppgift här var att förbereda området. Bland annat skulle soprum och grönområden bort. Sedan började anläggningsarbetet.

– Nu är husen på plats och jag avslutar med att göra finplaneringen. 

Du har gjort det här jobbet som underentreprenör åt Uppsalaföretaget Sh-bygg, jobbar du mycket för dem?

– Ja, det har blivit att jag kört nästan enbart åt dem i ett par år nu. Vi räknar inte själva på stora jobb i firman utan gör mycket som underentreprenörer.

Du jobbar i ett klassiskt familjeföretag, hur funkar det?

– Det går bra, vi är ju alla ute på olika ställen, så vi sliter väl inte så hårt på varandra. Mamma sköter kontoret, pappa har luren klistrad vid örat och jag och mina två bröder kör maskin respektive lastbil.

– Totalt har firman mellan 20 och 25 anställda och vi har väl cirka 35 maskiner varav vi hyr ut en del utan förare. Maskinparken består av allt från minigrävare till trettiotonnare och vi har även några dumprar och hjullastare.

Är ni koncentrerade till Uppsalatrakten?

– Nej, det blir ju mest jobb här i krokarna, men även en del neråt Stockholm. Det byggs väldigt mycket i Uppsala just nu, alla typer av projekt, men jag tror det är mest bostadshus.

Var det helt självklart att du skulle in i firman efter skolan?

– Det var det nog. Jag är inte mycket för det här med skola och slutade efter nian. Sen började jag köra och tog mina förarbevis. Hur det blir i framtiden vet jag inte, det här är ett rätt bra jobb och hyfsat betalt. Att läsa vidare för att få ett annat jobb är inget för mig.

Du sitter i en femtontons hjulare, kan man gissa att du gör en hel del finplanering?

– Jo, det blir en del sånt och det är nog det jag tycker bäst om egentligen. Jag gillar när det blir fint och färdigt. 

Din maskin är tre år gammal, har du kört den sen den var ny?

– Ja, det har jag. Min förra maskin var också en Hyundai. Vi har några stycken av det märket i firman. Jag tror det var 2011 eller 2012 som vi köpte den första, och sen har det blivit fler.

 Hur är den att köra?

– Jag tycker att den är bra. Förarplatsen är bekväm och det har inte varit några tekniska bekymmer. Jag uppskattar till exempel att avgasreningen har fungerat utan minsta problem. Jag tycker att den är stark och reagerar bra, men kanske att Volvon jag kört tidigare var mer följsam i hydrauliken.

Du har ingen maskin-styrning på den?

– Nej, vi har det på några grävare, men jag behöver inte det för att göra mitt jobb. Det är alltid med en utsättare så då behövs ju inte några maskinsystem.

Tony Wicksell

Bor: Jälla utanför Uppsala.

Ålder: 34 år.

Familj: Sambo och två barn.

Utbildning: Grundskola och förarbevis.

Anställning: D Wicksell Motor & Maskin AB, Uppsala.

Lön: Enligt avtal.

Hobby: Äldsta grabben kör cross.

Maskinentreprenoren logo

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy