Den så kallade reduktionsplikten höjs till 10 procent från nästa år och skatten på drivmedel sänks. Samtidigt meddelar regeringen att reduktionsplikten reformeras. Regeringen justerar också den svenska lagstiftningen utifrån EU:s förnybarhetsdirektiv, där även el kan användas för att drivmedelsbolagen ska kunna uppfylla lagens krav.
Transportföretagen välkomnar att regeringen "går varsamt fram med drivmedelspriserna och EU-anpassar svenska styrmedel" som man skriver i ett pressmeddelande.
- Att nivån i reduktionsplikten justeras marginellt är ingen överraskning och det är positivt att regeringen möter detta med en skattesänkning. För transportsektorns omställning behövs biodrivmedel under lång tid framöver men till rimliga och konkurrenskraftiga priser. Men att nu även el kan inkluderas för att uppfylla kraven i reduktionsplikten är väldigt positivt och något som vi efterfrågat länge, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
De förnybara drivmedlen som säljs på den svenska marknaden slipper koldioxidskatt och har lägre eller ingen energiskatt. Detta är ett undantag från EUs regler. Europeiska kommissionen har godkänt Sveriges statsstödsansökan om fortsatt skattebefrielse. Därmed kan drivmedel som till exempel E85, rapsbaserad biodiesel och HVO som inte omfattas av reduktionsplikten skattebefrias i Sverige till och med sista december 2026.