Det nya insamlingsverktyget riktar sig till hela transportnäringen och gör det möjligt för företag att beskriva hur krångliga, motsägelsefulla eller godtyckligt tillämpade regler påverkar deras verksamhet. Alla exempel publiceras på Krångellistan, en öppen lista som riktar sig till politiker, myndigheter och andra beslutsfattare. Initiativet lanseras mot bakgrund av en alltmer intensiv politisk debatt om företagens växande regelbörda.
– Många företag tvingas lägga tid och resurser på att navigera i ett otydligt och ineffektivt regelverk i stället för att göra det de är bäst på: skapa jobb, driva på omställningen och utveckla Sverige. Nu ger vi dem ett verktyg att synliggöra var krånglet sitter, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Exempel på ”krångel” är ett företag som ville bygga ett lager för sin asfaltskross och var tvungen att för kommunen bevisa att de stenar de arbetade med, inte utgjorde brandrisk. Ett annat verkstadsföretag uppmärksammades på att skurvatten från en skurmaskin som tömdes i verkstadens golvbrunn, klassades som miljöfarligt avfall. Men genom att följa myndigheternas rekommendation om att samla vattnet i en cistern utomhus, krävdes invallning, uppkörningsramp och manuella lyft, vilket i sin tur stred mot arbetsmiljöregler.
– Med det här verktyget kommer vi kunna visa på konkreta åtgärder som behövs för att ta bort hinder och skapa bättre förutsättningar för företagen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.