Krönika
Trippelteknologiutmaningen är ordet att minnas
Publicerad: 2024-12-16
Lästid: 0 min
Publicerad: 2024-12-16
Lästid: 0 min
Vi lever i en ovanligt händelserik tid. Stora tekniksprång, geopolitiska utmaningar och klimatförändringar. Detta påverkar alla – inte minst tillverkare av anläggningsmaskiner och deras leverantörer.
Jag tänker speciellt på maskinleverantörer. Här måste ansvariga sätta upp en strategi för framtiden. De tekniska förändringarna med elmaskiner och automatisering kommer inte att gå jättefort – men det kommer att gå snabbare än många tror. Det är inte läge att slappna av.
Jag vill berätta om den så kallade ”trippelteknologiutmaningen” som jag och mina kollegor på konsultföretaget abcg brukar tala om när vi föreläser och diskuterar med våra kunder. Utmaningen handlar om elektrifieringen, automatiseringen och affärsmodellen. Alla tre samtidigt.
Marknaden för anläggningsmaskiner kan gå lite upp och ner, men i huvudsak växer behovet hela tiden. Det är stor efterfrågan och så lär det förbli. Samtidigt ökar bristen på maskinförare i takt med miljökraven. Vi går alltså helt säkert mot mer elektrifiering och automatisering. Och växande brist på maskinförare.
Samtidigt ser vi hur tillverkarna har börjat närma sig slutkunden. Digitaliseringen gör att de sitter på allt mer användbar information om kunderna och marknaden. Service och underhåll av mjukvaror kan skötas på distans.
Samtidigt som detta händer skalas maskinleverantörernas traditionella funktion bort sakta men säkert. Elmaskiner kräver mycket mindre service och underhåll än dagens maskinpark. Hydrauliken och mekaniken blir ovanligare. Vad ska dom göra?
Det är nu vi kommer till ny affärsmodell. Relationen till slutkunden måste vässas och få nytt innehåll. Olika leverantörer kommer nog hitta olika lösningar. Affärsmodeller.
Förändringarna jag ser framför mig kommer att gå olika fort i olika regioner. Mitt tips är att Sverige är en sån marknad där det kommer att gå fortare. Vi ser redan Volvo CE gå ut direkt till slutkund idag på flera ställen. Deras leverantör Swecon har börjat experimentera med digitala tjänster från Volvo CE. Klimatkraven tvingar fram elmaskiner och bristen på förare skapar en marknad för mer automatisering. Den här utvecklingen smittar av sig på andra maskinleverantörer på marknaden. Jag tror att vi då kommer att få se maskinleverantörer se över sin kompetens, sitt erbjudande och säkra att man är slutkundens bästa vän, och inte sitta lika mycket i knät på tillverkaren.
Men vi får se. Förändringarna kommer i varje fall och det är hög tid att planera redan nu. Ta hjälp av AI för att pressa kostnader, proaktivt stöd i fält (klarar inte tillverkarna) och minimera stillestånd. För kunderna, maskinentreprenörerna lär det mesta bli bättre. Det tror jag.
Text: Carl Gustaf Göransson
Julhelgen på väg.
Det geopolitiska läget.
Tidigare koncern-chef för CNH Industrial med varumärkena Case och New Holland. Före det ledande ställningar inom Volvo CE och Cargotec. I dag rådgivare till tillverkare, distributörer och underleverantörer, Startup-bolag, med fokus på ny teknik och nya affärsmodeller.
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.