Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent i år vilket kan jämföras med 27,8 procent för motsvarande period föregående år.
- Detta utgör ett tydligt trendbrott i användningen av biodrivmedel och beror på en minskad ambition inom reduktionsplikten. Totalt stod låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel för närmare fem procent av drivmedelsleveranserna första kvartalet 2024 vilket kan jämföras med drygt 21 procent för samma period 2023, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för Konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Samtidigt ökade andelen rena eller höginblandade biodrivmedel från 6,3 till 8,4 procent av drivmedelsleveranserna. Detta främst genom ökade mängder av HVO100. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.
Att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskat gör att den förnybara andelen minskar på bekostnad av den fossila andelen som ökar. Detta ökar de fossila koldioxidutsläppen.
- Enligt vår bedömning innebär förändringarna från årsskiftet sammantaget att de fossila koldioxidutsläppen ökat med cirka 24 procent första kvartalet 2024 jämfört med motsvarande tid 2023, trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar, konstaterar Viktor Gunnarsson.