maskinentreprenoren logo

Branschpricken

”Vi behöver hitta fler sätt att marknadsföra yrket och våra skolor”

Lennart ”Dunkan” Johansson, vd Grävtjänst i Varberg

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article

Du har i många år varit engagerad i rekrytering, utbildning och ME-Skolans utveckling. Hur har det utvecklat sig?

– Här i Varberg har vi nu ingen gymnasieutbildning längre tyvärr, bara vuxenutbildning. Problemet har ju varit att vi har för få sökande, och till och med yrkesvägledare på skolorna här i vår region vet inte alltid att det ens finns en utbildning till maskinförare. Vi behöver bli mycket bättre att marknadsföra oss och utbildningen.

Hur ska man bäst göra för att få yrket känt och öka intresset för branschen?

– Det här med att synas i TV som Svenska Truckers skulle nog fungera. Jag märker ju här i vår region hur stort intresse det är för utbildningen bland tjejer till exempel, och det tror jag beror på Svenska Truckers. Här i min kommun är det nu nio gymnasieelever som går det utbildningen. Åtta tjejer. Det säger väl en del. ME hade chansen att göra något liknande, men det röstades ju ner tyvärr.

Vad borde man framhålla när man ska marknadsföra yrket som maskinförare eller anläggare?

– Det är bra betalt, för det är det. Mycket bättre arbetstider också, och man jämför med vården till exempel, som också har mycket sämre betalt. Sedan får man ju vara med att skapa infrastruktur, byggnader och allt möjligt som står kvar i hela ens livstid. Något att vara stolt över. Yrket kräver ingen särskild fysisk styrka i dag heller.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer