Stålet har använts i de elektriska fordonen sedan 2022. Det är gjort av återvunnet stålskrot och produceras med fossilfri el och biogas. Som ett resultat minskar koldioxidutsläppen med ungefär 80 procent jämfört med konventionellt producerat stål där fossil energi används. Nästa år kommer rambalkarna i omkring 12 000 Volvo FH- och FM-lastbilar att tillverkas av stålet, vilket kommer ge besparingar på 6 600 ton koldioxidekvivalenter (CO2-ekv.).
I takt med att tillgängligheten av stål med låga koldioxidutsläpp ökar kommer det introduceras i fler lastbilsmodeller och även i andra delar av lastbilen. Volvo planerar också att ersätta andra material i sina lastbilar med alternativ som innebär lägre utsläpp.
– Det här är ytterligare ett steg mot vår nollutsläppsvision. Stål är ett av huvudmaterialen i våra lastbilar. Vi tittar också på att byta ut andra material såsom aluminium och plast till alternativ med lägre utsläpp. Vi är stolta över att ligga i täten i branschen när det gäller mer hållbara material i våra lastbilar, säger Jan Hjelmgren, produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Potentialen för att sänka koldioxidutsläppen från stål är hög, närmare hälften (47 procent av en FH diesel) av en lastbil består av stål.