maskinentreprenoren logo

Nyheter

Sveriges första helektriska betongbil i drift

Sedan drygt en månad tillbaka rullar Sveriges första 100 procent elektriska betongbil som kan ta en full last betong på Stockholms gator. Betongbilen är den första leveransen i samarbetet mellan Volvo och Heidelberg Materials Northern Europe som inleddes i juni 2023. Syftet är att Heidelberg Materials och Volvo vill undersöka och utveckla hur Heidelberg Materials aktiviteter inom lastning och transport kan lösas med hjälp av elektrifierade fordon.

writer image
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article
article Sveriges första fullelektriska betongbil rullar sedan i december på Stockholms gator. Foto: Heidelberg

– Vi håller på att gå över till en modernare och på sikt helt fossilfri fordons- och pumpflotta för att klimatanpassa våra transporter. Denna leverans är bara första steget, säger Per Berglund, vd för Heidelberg Materials Betong Sverige, som är användare av betongbilen.

Betongbilen är den första leveransen ur ett samarbete som Volvo och Heidelberg Materials Northern Europe inledde i juni förra året.

‒ Partnerskapet med Volvo är ett flaggskeppsprojekt i vår bransch med potential att väsentligt driva på utfasningen av koldioxid genom hela vår värdekedja i norra Europa. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att identifiera och införa innovativa lösningar för en snabb klimatomställning i byggsektorn, säger Karin Comstedt Webb, vice vd Heidelberg Materials Sverige.

Ellastbilar har funnits på marknaden under några år, men detta är den första 100 procent elektriska betongbil som kan lasta en full last betong, vilket är ett viktigt steg för att inte kompromissa med transporteffektiviteten.

Siktar mot nettonoll

Att hitta sätt för att minska klimatpåverkan är avgörande för att Heidelberg Materials ska kunna nå noll nettoutsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja, och transportaktiviteter utgör en betydande andel.

I Heidelberg Materials norra Europaregion står landbaserade transporter för totalt sex procent av klimatbelastningen i hela värdekedjan. Elektrifiering av fordonsflottan har potential att minska de årliga utsläppen med upp till 200 000 ton koldioxid. Dessutom ger elektrifierade fordon en tystare och bättre arbets- och stadsmiljö.

Text: Ann-Louise Larsson

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer