– Vi håller på att gå över till en modernare och på sikt helt fossilfri fordons- och pumpflotta för att klimatanpassa våra transporter. Denna leverans är bara första steget, säger Per Berglund, vd för Heidelberg Materials Betong Sverige, som är användare av betongbilen.
Betongbilen är den första leveransen ur ett samarbete som Volvo och Heidelberg Materials Northern Europe inledde i juni förra året.
‒ Partnerskapet med Volvo är ett flaggskeppsprojekt i vår bransch med potential att väsentligt driva på utfasningen av koldioxid genom hela vår värdekedja i norra Europa. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att identifiera och införa innovativa lösningar för en snabb klimatomställning i byggsektorn, säger Karin Comstedt Webb, vice vd Heidelberg Materials Sverige.
Ellastbilar har funnits på marknaden under några år, men detta är den första 100 procent elektriska betongbil som kan lasta en full last betong, vilket är ett viktigt steg för att inte kompromissa med transporteffektiviteten.
Siktar mot nettonoll
Att hitta sätt för att minska klimatpåverkan är avgörande för att Heidelberg Materials ska kunna nå noll nettoutsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja, och transportaktiviteter utgör en betydande andel.
I Heidelberg Materials norra Europaregion står landbaserade transporter för totalt sex procent av klimatbelastningen i hela värdekedjan. Elektrifiering av fordonsflottan har potential att minska de årliga utsläppen med upp till 200 000 ton koldioxid. Dessutom ger elektrifierade fordon en tystare och bättre arbets- och stadsmiljö.