– I framtiden kommer kanske bilarnas parkeringskameror användas till samma sak. Privat- och yrkestrafiken skulle i ett sådant system kontinuerligt kunna skanna av vägarna. Med hjälp av insamlad data skulle vi då kunna optimera underhållsåtgärderna både i tid, rum och omfattning. Mängden körsträckor kan på så sätt minska samtidigt som vi bara behöver ta med oss den mängd material som verkligen behövs för att laga vägen. Det är bra för både miljön och ekonomin, säger Andreas Bäckström, Svevia.
Förutom att undersöka möjligheterna för insamling och bearbetning av data ska studien även ta fram förslag på nya regelverk som stödjer förebyggande underhåll och som även kan ge bättre underlag vid upphandling av Trafikverkets basunderhållskontrakt samt övertagandebesiktningar. Dessa kontrakt är av stort intresse för Svevia.
– Möjligheterna att effektivisera vägunderhållet och samtidigt minska miljöbelastningen är en angelägenhet som berör hela branschen. Därför är vi också väldigt glada för att både branschkollegor och Trafikverket har slutit upp i projektet, säger Andreas Bäckström.
Studien som redan har startat kommer att pågå under ett år. Den genomförs på Trafikverkets vägar inom driftområdena Bollnäs, Edsbyn, Gävle, Rättvik och Älvdalen där Svevia är vägentreprenör. Svevia leder projektet tillsammans med mjukvaruföretaget BM-system och i nära samarbete med flera av de största aktörerna i branschen och med stöd av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond.