maskinentreprenoren logo

Branschnytt

"Åkerierna påverkas bara delvis av höga dieselpriser"

Konjunkturinstitutet har fått i uppgift att studera hur bränslepriser påverkar näringslivet. Syftet är bland annat att göra en övergripande bedömning av hur åkerinäringen påverkas av förändrade drivmedelspriser.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Albin Kainelainen, generaldirektör Konjunkturinstitutet. Foto: KI/Pressbild

Konjunkturinstitutets rapport tittar främst på förändringar i dieselpriset vid pump. Detta görs genom att kartlägga ett flertal olika kanaler genom vilka förändringar i drivmedelspriser påverkar åkerinäringen. Rapportens analys och slutsatser baseras främst "på den befintliga vetenskapliga litteraturen samt svenska myndighetsrapporter", meddelar Konjunkturinstitutet.

Den övergripande bilden som framträder är att ökade dieselpriser i relativt begränsad utsträckning påverkar åkerinäringen, skriver Konjunkturinstitutet.

Dieselpriset har dock olika stor betydelse för olika delar av branschen. För lokala transporter utgör exempelvis kostnaderna för diesel cirka 10 procent av de totala kostnaderna medan för tyngre och mer långtgående transporter utgör dieselkostnaderna cirka 30 till 40 procent, har man kommit fram till.

Men på kort sikt kan även kraftigt höjda dieselpriser leda till kortsiktiga likviditetsproblem för vissa företag – speciellt för företag som har kontrakt gentemot sina kunder som inte är kostnadsindexerade eller som har indexerade kontrakt där bränslekostnadsökningar justeras relativt sällan.

Detta är en analys som känns tämligen självklar och inte särskilt kvalificerad, menar kritiker.

Enligt Konjunkturinstitutet finns det indikationer på att under 2021 och 2022, då dieselpriset steg markant, justerade i vissa fall köparna av transporttjänster priset utöver det ursprungliga avtalet. Detta gjordes bland annat för att undvika försenade leveranser som skulle kunna ha orsakats av konkurser. Genomgången av utvecklingen av olika branschnyckeltal för lönsamhet tyder också på att företagen i åkeribranschen, åtminstone delvis, kan övervältra ökade drivmedelskostnader på sina kunder.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer