– Från årsskiftet blir det bland annat obligatoriskt att i alla annonser om upphandling ange om det ställs krav på hållbarhet eller innovation. Idag gäller det bara upphandlingar under tröskelvärdena. Det är välkommet och kommer att leda till mer heltäckande statistik, säger Andreas Doherty, analytiker på Upphandlingsmyndigheten.
Ett annat exempel på en uppgift som blir obligatorisk att ange är vilka leverantörer som lämnat anbud. Det ska anges i efterannonser både över och under tröskelvärdena. Idag behöver en upphandlande organisation enbart ange vilken eller vilka leverantörer som vunnit upphandlingen.
– Efterannonserna är viktiga för transparensen på den offentliga marknaden som årligen omsätter över 800 miljarder kronor. Uppgifterna i efterannonserna är dessutom helt nödvändiga för att kunna ta fram statistik som visar hur konkurrensen om de offentliga kontrakten ser ut, förklarar Andreas Doherty.
Förändringarna är en följd av EU-direktiv och att den svenska regeringen den 14 september beslutade om förändringar i upphandlingsförordningen. Omställningen till eForms innebär att de registrerade annonsdatabaserna behöver anpassa sina tjänster efter det nya regelverket. Det är annonsdatabaserna som tillhandahåller den tekniska lösningen och tjänsterna som de upphandlande organisationerna använder.