maskinentreprenoren logo

Branschnytt

"Alla" på plats på Stora Infradagen 2024

Det sitter 500 personer på Maskinentreprenörernas Stora Infradag och lyssnar på landets viktigaste beslutsfattare. De tyngsta ministrarna och generaldirektörerna som påverkar maskinentreprenörernas bransch finns på plats.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsson berättar hur regeringens politik ska leda till mer underhåll den kommande perionden. Foto: Micael Appelgren

Stora Infradagen är lite av Maskinentreprenörernas (ME) årsavslutning, även om det alltid hålls under årets första månad. Det är har ME visar vad som är på agendan och samtidigt sätter dagordningen för nästa år. Man kan tycka att ME är en liten spelare i Maktsverige, men faktum är att infrastruktur är det hela landet behöver och det är ME:s medlemmar som ska bygga denna. Därför är det kanske inte förvånande att både Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och bostads- och infrastrukturministern Andreas Carlsson dyker upp, stannar länge, och svarar på frågor.

- Trafikverket vill vara er prioriterade leverantör, det är viktigt för oss, för utan er kan vi inte genomföra det vi behöver, säger Trafikverkets generaldirektör Maiorana från scenen.

Men det är inte nödvändigtvis imponerade företagare som sitter i salen på Waterfront i Stockholm. Många är skeptiska, har hört det förut, och ställer en del kniviga frågor. Just nu verkar regeringen mest tala om underhåll. Känslan är lite att pengarna inte räcker till alla nya projekt utan plötsligt bara till underhåll. Men så är det självfallet inte.

- Vi ska bli bättre på att underhålla det vi har, det är ”back to basics”, säger Anderas Carlsson och hoppas få medhåll av publiken. Det är lite oklart om han får det. En entreprenör undrar om man inte kan göra både ock. Både klara underhåll och bygga det nya som behövs.

Det blir ett klart politiskt svar på den frågan. Anderas Carlsson håller med. Så ska det bli. Man måste tänka ”holistiskt”, säger han… och många i salen undrar hur det här nu ska bli… och framför allt när. 2024 kommer bli ett tufft år. Regeringen och Trafikverket måste ju komma ut med pengarna och sätta igång jobben.

Trafikverket får också lite ”skäll” av Riksrevisionen som är på plats. Men det är för det som har varit. Inte det som ska komma.

- Revision handlar om att skåda tillbaka, och där har vi sett att kostnadskontrollen inte har varit bra, säger riksrevisorn Helena Lindberg och berättar att det finns studier som visar att vägbyggen har dragit över med 41 procent i snitt och järnväg med häpnadsväckande 70 procent.

Det är lite oklart om Trafikverkets generaldirektör skruvade på sig i intervjusoffan, det gick inte att se. Men Roberto Maiorana kommer ju undan med att det här inte främst skett då han var generaldirektör, och nu lovar han att det ska bli bättre. Trafikverket har andra och bättre kontrollsystem nu.

Stora Infradagen fortsätter under eftermiddagen. Vad som än sägs från scenen från beslutsfattare och talare, så är det trots allt under fikat och luncherna som de flesta sanningar kommer fram. Då står entreprenörerna och fikar och säger vad de egentligen tycker om dagens politik och beslutsfattare. Och det är ungefär som det brukar. Dom är bra på att prata och förklara – men det kan nog bli lite mer verkstad för att man ska bli imponerad på riktigt.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer