maskinentreprenoren logo
Landet runt

Dieselkrisen sätter blåslampa på ingenjörerna

Lästid

0 min
Dela

Först en pandemi som ännu inte är över, sedan världens högsta dieselpris och till råga på allt ett krig som rasar i Europa. Branschen och mänskligheten har fått stå ut med mycket på senare tid. Hur mycket kan vi klara egentligen? Det är nog inte bara jag som har ställt mig den frågan på sistone. Man kan nästan tro att vi lever i en film och jag går lite och funderar på om det är en film med lyckligt slut eller inte?

En positiv aspekt av det hela är förmodligen att det kommer driva på omställningen till fossildriva drivmedel till att gå ännu snabbare, precis som pandemin för många företag snabbat på digitaliseringen. Elbilar eller laddhybrider står snart på var och annan uppfart, inklusive min egen, i alla fall i området där jag bor - men i branschen är det fortfarande diesel som gäller för den absoluta merparten av alla maskiner. Ingenjörerna jobbar för allt vad tygen håller med olika typer av lösningar, där bränsleceller förutspås bli en viktig energikälla för tyngre fordon i framtiden. Volvo startade ett testlaboratorium avsett specifikt för bränsleceller i tunga fordon och maskiner för ett år sedan och 2025 sägs det att de ska ha den första anläggningsmaskinen klar. Brittiska JCB ligger steget före, redan för två år sedan presenterade de den första prototypen av en vätgasdriven 20-tons bandgrävare. Bränslecellstekniken i sig är egentligen ingenting nytt, tekniken härstammar från 1800-talet och redan på 1950-talet presenterades den första bränslecellstraktorn.

Visste ni förresten att världsrekord för bränslecellsdrivna personbilar slogs i höstas, där bilen – en Toyota Mirai - färdades 136 mil på en enskild tank? Totalt förbrukade bilen 5,65 kilo vätgas på den resan. Vätgasen har för övrigt många fördelar; inga giftiga utsläpp, behöver inte laddas, inga rörliga delar och kan köras kontinuerligt med bra baskraft för ett fordon – verkningsgraden är överlägsen förbränningsmotorns. Det som brukar läggas fram som motargument är begränsad tillgång på vätgas och att det är dyrt. Men med dagens dieselpriser är knappast förbränningsmotorn heller en bra affär, kanske får dagens bränslepriser utvecklingen av alternativa sätt att driva maskinerna på att gå ännu snabbare. För handen på hjärtat, vem skulle inte slippa en dieselslukande arbetshäst i dessa tider?

Plus & Minus

Snart dags för Svenska Maskinmässan.

Krig och världens dyraste diesel.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy