Bilar, vitvaror, elektronik, entreprenadmaskiner – det finns mycket som just nu både tar längre tid att få hem och som har blivit dyrare. Maskinbranschen är hårt drabbad. Det ryktas om leveranstider på ett år eller mer för vissa maskinmodeller.
– Jag har aldrig varit med om något liknande under mina 42 år i branschen. Alla marknader går verkligen för högtryck just nu, säger Magnus Täljemark, regionchef för norra Europa på Yanmar.
En normal årsproduktion för Yanmars maskinfabrik i Frankrike brukar ligga på omkring 8 500 maskiner. För 2022 är efterfrågan redan nu uppe i 15 000 maskiner.
– Även om vi skulle kunna skala upp produktionen så får vi i dagsläget inte fram tillräckligt med komponenter. Vi är i ett läge där vi i princip tvingas säga nej till fler ordrar. Vi jobbar med att procentuellt fördela ut alla maskiner bland importörerna så att ingen ska bli helt utan. Alla kommer få maskiner, men kanske inte så många som de skulle vilja, säger Magnus Täljemark.
För den svenska Yanmar-importören Wiklund Trading har det inneburit att de fått lägga beställningen av maskiner för 2022 betydligt tidigare än vanligt, redan i maj mot normalt i november.
– Visst känner vi en viss frustration över situationen. Vi har en enorm efterfrågan och har slagit nytt rekord varje månad det här året. Vissa kunder kommer säkert att avvakta med att köpa en ny maskin i nuläget på grund av omständigheterna, säger Henrik Wiklund, Wiklund Trading i Billeberga.
Kunderna har kanske varit bortskämda med att maskinhandlarna sitter med stora lager och kan leverera snabbt. Henrik Wiklund och Magnus Täljemark upplever ändå att många har förståelse för situationen på marknaden och att de också är beredda på att få vänta längre än vanligt på sin maskin.
– Sedan är det klart att det kan bli problem för dem om de har ett jobb som ska igång och vi inte har en maskin att leverera. Vi har satsat mycket på att stärka upp eftermarknad och service, dels för att hinna med att utrusta alla nya maskiner som vi har sålt, men också för att hinna ta hand om service för de som fortsätter att köra sin gamla maskin längre än de kanske hade tänkt sig från början, säger Henrik Wiklund.