maskinentreprenoren logo
Reportage

Maskin – var god dröj

Svenska maskinkunder har varit bortskämda med snabba leveranser under lång tid. Med komponentbrist, internationellt fraktkaos och en efterfrågan på maskiner av sällan skådat slag kan den som köper en ny maskin idag räkna med ett halvårs leveranstid eller ibland ännu längre.

Foto: Anna-Lena Lundqvist

Lästid

0 min
Dela

Bilar, vitvaror, elektronik, entreprenadmaskiner – det finns mycket som just nu både tar längre tid att få hem och som har blivit dyrare. Maskinbranschen är hårt drabbad. Det ryktas om leveranstider på ett år eller mer för vissa maskinmodeller.

– Jag har aldrig varit med om något liknande under mina 42 år i branschen. Alla marknader går verkligen för högtryck just nu, säger Magnus Täljemark, regionchef för norra Europa på Yanmar.

En normal årsproduktion för Yanmars maskinfabrik i Frankrike brukar ligga på omkring 8 500 maskiner. För 2022 är efterfrågan redan nu uppe i 15 000 maskiner.

– Även om vi skulle kunna skala upp produktionen så får vi i dagsläget inte fram tillräckligt med komponenter. Vi är i ett läge där vi i princip tvingas säga nej till fler ordrar. Vi jobbar med att procentuellt fördela ut alla maskiner bland importörerna så att ingen ska bli helt utan. Alla kommer få maskiner, men kanske inte så många som de skulle vilja, säger Magnus Täljemark.

För den svenska Yanmar-importören Wiklund Trading har det inneburit att de fått lägga beställningen av maskiner för 2022 betydligt tidigare än vanligt, redan i maj mot normalt i november.

– Visst känner vi en viss frustration över situationen. Vi har en enorm efterfrågan och har slagit nytt rekord varje månad det här året. Vissa kunder kommer säkert att avvakta med att köpa en ny maskin i nuläget på grund av omständigheterna, säger Henrik Wiklund, Wiklund Trading i Billeberga.

Kunderna har kanske varit bortskämda med att maskinhandlarna sitter med stora lager och kan leverera snabbt. Henrik Wiklund och Magnus Täljemark upplever ändå att många har förståelse för situationen på marknaden och att de också är beredda på att få vänta längre än vanligt på sin maskin.

– Sedan är det klart att det kan bli problem för dem om de har ett jobb som ska igång och vi inte har en maskin att leverera. Vi har satsat mycket på att stärka upp eftermarknad och service, dels för att hinna med att utrusta alla nya maskiner som vi har sålt, men också för att hinna ta hand om service för de som fortsätter att köra sin gamla maskin längre än de kanske hade tänkt sig från början, säger Henrik Wiklund.

Fraktkaoset

Fraktkaoset har att göra med pandemin, båten som fastnade i Suez­kanalen, stängda hamnar och en explosionsartad e-handel.

Fraktpriset för en 40-fotscontainer har från Kina till norra Europa har sexdubblats på ett år. Liknande prisutveckling råder på samtliga rutter från Asien.

Leveranstiden för frakt Shanghai till Chicago har ökat från 32 till 72 dygn. Hösten är också en kritisk tid att frakta saker då många handlare vill fylla upp lagren inför Black Friday och julhandeln. Källa:dn.se

Trösten är att det är lika för alla i branschen. Om det bara drabbade oss hade jag varit orolig...

Fraktpriserna har mångdubblats det senaste året och för maskintillverkarna leder det till prisökningar. Nästa år kommer Yanmar behöva höja priserna med 4-5 procent på grund av ökande omkostnader. 

– Trösten är att det är lika för alla i branschen. Om det bara drabbade oss hade jag varit orolig, men nu kan vi inte göra annat än att sitta lugnt i båten och se vad som händer de närmaste tre till sex månaderna, säger Magnus Täljemark. 

Många bedömare tror att problemen med frakterna kommer att hålla i sig fram till det kinesiska nyåret i februari nästa år. Då stänger många fabriker ner tillfälligt och det ger en lucka för att komma i kapp med försenade frakter. Men många företag oavsett bransch har redan nu flaggat för att de väntar sig fortsatta leveransutmaningar en bra bit in på nästa år. 

En effekt av situationen på nymaskinsmarknaden är skenande begagnatpriser. Att värdera inbyten är i dagsläget jättesvårt, menar Henrik Wiklund och kollegan Mattias Svensson, maskinsäljare på Wiklund Trading i Småland, särskilt som maskinen som kunden vill byta in kommer att användas under längre tid än vanligt från värderingen och det är svårt att ta höjd för vad som händer med marknaden under den tiden. 

Johan Salinder, vd på Bytupp.se, har sett att objekten som läggs upp på marknadsplatsen dels säljs till högre priser än tidigare och dels ligger kortare tid på sajten innan de blivit sålda. 

– Med komponentbrist och långa leveranstider är det begagnat som gäller just nu, inte bara på maskiner utan även gällande redskap, konstaterar han. 

Redskap som tidigare ”legat och skräpat” dammas nu av eftersom det numera finns en efterfrågan. 

Mitt i allt detta ska den kinesiska maskinleverantören Sany – som globalt sett är en av de fem största maskinleverantörerna i världen - slå sig in på den svenska marknaden. Det nordiska bolaget startades i februari förra året och har mer eller mindre stått på standby för att på Entreprenad Live slå på stora trumman med sin Sverigesatsning. 

– Kortsiktig målsättning för oss är att alla ska veta att vi finns och det är därför vi är här på mässan. Vi vill visa att kunderna ska lära känna oss och se att vi är ett bra alternativ och framförallt känna sig trygga med att vi är här för att stanna, säger Mattias Edvardsson, Sverigechef på Sany Nordic.

Trots att bolaget dragit igång mitt under en pandemi och i dessutom i en tid av komponentbrist på många håll har redan flera maskiner rullat ut på marknaden och fler finns på lager i Tyskland.

– Vårt största problem, om man kan säga så, är att den kinesiska marknaden går som tåget så många av maskinerna som tillverkas säljs inhemskt men vi ska tillägga att vi har bra med maskiner på vårt Europalager i Tyskland. Vissa modeller kan du i stort sett få på dagen när du beställer, andra modeller tar från ett par veckor upp till ett par månader att leverera, säger Mattias Edvardsson. 

Han är tillsammans med kollegan Richard Karlsson, som ansvarar för Sverige, Estland och Finland, front-figurerna inom Sany Nordic. Båda två kommer från betongbranschen och har tidigare sålt betongblandare från Putzmeister. Genom att Sany äger Putzmeister fick det svenska bolaget första tjing på agenturen när den kinesiska tillverkaren sedan ett par år valt att gå in på den europeiska marknaden. Första satsningen i Europa gäller grävmaskiner från 1,6 ton upp till 50 ton men redan nästa år räknar Mattias Edvardsson och Richard Karlsson med att kunna presentera både hjullastare och materialhanterare för de svenska kunderna. 

– Bristande tillgång på utrustning försenar däremot våra leveranser ut till kund. Som exempel har vi en maskin som står hos oss på gården, men där vi väntar på tiltrotatorn för att kunna utrusta och leverera maskinen. Där har vi fått besked om leveransförseningar på sex till åtta veckor, tillägger Mattias Edvardsson.

Kortsiktig målsättning för oss är att alla ska veta att vi finns och det är därför vi är här på mässan.

Av tiltrotatortillverkarna var det Engcon och Steelwrist som var representerade på Entreprenad Live. Försäljningschef Aki Järvinen på Engcon Sweden vittnar om att företaget har drabbats av brist på både processorer och halvledare och att inköpsavdelningen jobbar frenetiskt för att få tag i komponenter. 

– Just nu ligger vi på en leveranstid på mellan sju och åtta veckor, vilket är ganska långt för oss, säger han. 

Martin Norén och Peter Axelsson från Eggvena Schakt väntar på sin nya Liebherr 922. Den ska levereras efter mässan, efter två-tre månaders väntan. 

– Det känns jättebra, vi är så glada. Långa leveranstider är helt klart ett problem, konstaterar de. 

Med ”bortskämda” kunder och en bransch med mycket snabba ryck är det till syvende och sist den leverantör som kan leverera som får affären. Vissa kunder kan och vill förstås vänta in sin maskin, men för andra är tid och tillgänglighet viktigare och då gäller det för leverantörerna att kunna hänga med på tåget. Maskinia har jobbat hårt för att alltid kunna ha maskiner i lager klara för leverans om än inte från en dag till en annan så åtminstone inom ett par veckor. 

– Sverige är en prioriterad marknad för Doosan och vi har jobbat hårdare än någonsin under pandemin. Produktionen har inte drabbats av några större störningar och det rullar på bra i fabrikerna. Vi har redan lagt beställningen för nästa år och har tagit höjd för försäljningsökning. Vi är noggranna när vi tar fram våra försäljningsprognoser.  Nu när vi fått ytterligare ett par modeller i storlekar runt 5 ton, vilket ligger helt rätt i tiden, kommer det att göra oss ännu mer eftertraktade som maskinleverantör, säger Carl-Johan Sunnerfjord, försäljningschef för Doosan på Maskinia. 

Hitachis generalagent Delvator ser samma rykande efterfrågan, framförallt på de mindre maskinerna, som resten av branschen. Företagets vd Jonas Coltén, pratar om leveranstider på mellan tre och fyra månader. För de större maskinerna, 50–70 ton, kan leveranstiden vara upp till ett halvår eller längre. Maskiner i de storlekarna brukar sällan lagerhållas så där är kunderna vana vid att få vänta. Det är köparna till de mindre maskinerna som brukar ha kortare framförhållning. Sättet att köpa maskinen förändras, du måste vara ute i tid som det ser ut idag, konstaterar Jonas Coltén. 

– Vi har köpt in så mycket vi kan och allt vi får. Just nu är det större efterfrågan än tillgång på maskiner och vi har färre maskiner i lager än vad vi brukar. Vi kommer att få hem lite lagermaskiner i slutet av året, säger Jonas Coltén, som har en förhoppning om att under nästa vår kunna erbjuda fler maskiner. Förutom komponentbrist har även stängda hamnar och stängda landsgränser ställt till det för Hitachi, precis som för många andra. 

Maskinentreprenoren logo

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy