Branschnytt
Arktiskt test av ellastbil
Hur fungerar en eldriven tung...
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2021-01-29
Lästid: 0 min
Publicerad: 2021-01-29
Lästid: 0 min
Hur fungerar en eldriven tung lastbil i 44 minusgrader? Det ska Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss ta reda på i ett nytt pilotprojekt.Kaunis Iron vill utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att nå dit är att reducera koldioxidutsläppen från de tunga transporterna av malmen, som i dag sker via lastbilar till omlastning på järnväg. Därför ska man nu testa hur eldrivna lastbilar för malmtransporter funkar i det arktiska klimatet norr om Polcirkeln.– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon. Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas ”den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt, säger Lars Wallgren, logisitikchef på Kaunis Iron.Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, fungerar i arktiska förhållanden.– Det ska bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige:En del av testet är också laddinfrastrukturen som ska klara att effektivt ladda lastbilen i kretsloppet där den ska köra.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.