Det är en omfattande avtalsrörelse som pågår just nu. I år är det 510 kollektivavtal som berör 3,4 miljoner anställda som ska förhandlas om. För ME handlar det om fem kollektivavtal som nu ska bli klara – och två ganska centrala – som berör flest anställda – är med Seko (Maskinföraravtalet) och med Byggnads (Entreprenadmaskinavtalet). Avtalet med Seko berör 14 500 anställda i drygt 3000 företag, och Byggnads avtal berör 3500 anställda i 950 företag.
− En av de frågor som kommer bli centrala hittar vi i lite olika form både hos Seko och hos Byggnads. Det handlar till exempel om restider och ersättning för detta. Det här har blivit lite mer aktuellt för facken på senare tid, och det beror säkert på att företagen tar jobb längre bort från sin huvudsakliga marknad. Men det finns problem med att skriva in ersättning för restid i kollektivavtalen – av lite olika anledningar, säger Claes Arenander som är ME:s förhandlingschef.
Det ME framför i denna diskussion är att ökade kostnader för företag som tar jobb på annan ort påverkar konkurrensen… Och skrivningar som påverkar den öppna marknaden vill ME helst hålla utanför kollektivavtalen.
− Seko vill ha ersättning för resor från arbetsplatser i veckorna där man åker hem på helgen. Byggnads vill ha ersättning för resor även när det gäller pendling i veckorna. Det vi på ME kommer framföra är att detta är överenskommelser som kan och bör göras mellan företaget och den anställda, och eftersom det ofta nog är att betrakta som rimligt i många fall, så görs det redan också. Det säger i varje fall de ME-företag jag har pratat med, säger Arenander.
Avtalsrörelsen pågår och det är i detta läge inte möjligt att i massmedia diskutera hur ME ställer sig och vilka yrkanden som ME är beredda att ”offra” för att nå framgång i en viktigare fråga. Men att det kommer att bytas en del yrkanden mot andra när det gäller arbetstider och/eller pengar, det är inte otroligt. Men allt kostar. Pensionsavsättning, visst − men kostar − och får bytas mot något annat. Arbetstidsförkortning? Kanske – men då räknas det av på annat ställe. Men vill facket byta arbetstid mot pengar?
− Jag tror faktiskt inte det. När det gäller arbetstidsförkortning så är det i vår bransch ändå så att det inte tas ut i tid, kanske högst hälften av med-arbetarna gör det. Man tar ut det i pengar enligt min uppfattning, säger Claes Arenander.
Det finns dock en röd linje som ME inte ser någon möjlighet att vika ifrån. Det har medlemsföretagen i avtalsdelegation gjort klart. Foten är i backen här, kan man säga. Både Seko och Byggnads har på olika sätt framfört i sina yrkanden att facket ska ha rätt att förhandla med ett ME-företag som tänker ta in ett annat medlemsföretag som är ett så kallat enmansföretag.
− Då faller ju själva idén med att vara medlem… Att tvingas förhandla med facket när man vill anlita seriösa ME-medlemmar, är ett orimligt krav, menar vi. Den här frågan har Byggnads yrkat direkt till oss, och Seko har tagit upp det i sina yrkanden på Väg och banavtalet med Byggföretagen. Här är det stopp. Det kan vi inte gå med på, säger Arenander.
Parterna har lite olika taktik. ME har väsentligt fler yrkanden än facken. Facken siktar mer in sig på färre men klart mer detaljerade frågor. Bland annat om att arbetsgivare ska tillhandahålla mat vid övertid (Byggnads). Förenklat kan man säga att ME vill få fram effektiva och flexibla skrivningar i kollektivavtalen för att avtalet bättre ska passa hur det faktiskt ser ut i verkligheten.
− Våra företag är ju ofta mindre eller medelstora och vill alltid ställa upp när privat beställare eller det offentliga behöver hjälp i något som inte gick att förutse. Kan vara snöoväder eller vattenläcka, eller något annat. Nu är avtalen skrivna så att man inte kan förlägga arbetstider så att detta fungerar. Det här har medlemsföretagen tryckt på flera gånger, och frågan är uppe nu igen, säger Claes Arenander.
Som kuriosa i avtalsrörelsen 2025 kan nämnas att dumperförarna kommit i fokus. Seko vill att lönerna ska anpassas till nivåer för andra maskinförare. ME vill – när det gäller just dumperförare − snarare att lönerna ska var lägre än nu under en begränsad utbildningsperiod i företaget. Kanske har liten ”knäckfråga” seglat upp här.