maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Bättre arbetsmiljö och minskade kostnader med uppkopplad virkeslastare

För nästan exakt ett år sedan visades för första gången en 5G-uppkopplad och fjärrstyrd virkeslastare i skarpt läge på SCA:s virkesterminal i Timrå. Nu har slutrapporten från forskningsprojektet kommit och den påvisar både bättre arbetsmiljö och minskade kostnader.

Foto: Arkivbild/Tina Stafren

Lästid

0 min
För nästan exakt ett år sedan premiärkördes en fjärrstyrd virkeslastare för första gången i Timrå. Maskinen var del av ett forskningsprojekt som nu har visat både bättre arbetsmiljö och minskade kostnader i slutrapporten.
För nästan exakt ett år sedan premiärkördes en fjärrstyrd virkeslastare för första gången i Timrå. Maskinen var del av ett forskningsprojekt som nu har visat både bättre arbetsmiljö och minskade kostnader i slutrapporten.
Dela

Mittuniversitetet, Biometria, SCA, Volvo CE, Skogforsk och Telia står bakom forskningsprojektet Remote Timber som pågått sedan 2019 med stöd från Vinnova. Projektet avslutades i augusti i år och nyligen presenterades slutrapporten från projektet.

– Resultatet visar att det finns en potential att minska kostnaderna genom fjärrstyrning. Den största potentialen finns nattetid eftersom vi skulle kunna erbjuda avlastning under hela dygnet, men även dagtid finns det möjligheter minska kostnaderna, säger Mikael Sundelin, avdelningschef för verksamhetsutveckling Industriförsörjning, SCA.

I projektet har Volvo CE byggt om och utrustat en L180 höglyft med uppkopplade kameror och sensorer som gjort det möjligt att fjärrstyra maskinen på distans över 5G-nät, kompletterat med ett dedikerat och lokalt mobilnät som Telia byggt på SCA:s terminal. Genom 5G-teknik skickas all data utan fördröjning, vilket är helt avgörande för att kunna genomföra fjärrstyrningen med precision och på ett säkert sätt.

– Genom fjärrstyrning av våra maskiner kan vi lösa specifika problem inom industrin, såsom säkerhetsrelaterade situationer eller att bemanna terminaler på avlägsna platser och öka dess öppettider. Vi möjliggör också för automation i större skala då vi kan hantera komplexa situationer med fjärrstyrning och låta enklare uppgifter skötas av autonoma flöden, berättar Christian Spjutare, Advanced Engineering Program Manager på Volvo CE.

Parallellt med utvecklingsarbetet har två erfarna operatörer utvärderat faktorer som vyer, kameraplacering, manövrering och ergonomi. Studien visar att förarmiljön kan förbättras i och med fjärrstyrning. Operatörerna hade relativt enkelt att hitta vyerna, satt bekvämt och lyckades snabbt hantera lyftprocessen med precision. Att arbetsmiljön blir mer lättillgänglig och ergonomisk gör även att arbetet kan möjliggöras för fler.

Biometria har gjort en analys av marknaden nationellt där det finns en ännu större potential till kostnadsminskningar genom att flera företag ingår i en gemensam central som skulle kunna driftas av Biometria.  

I projektets slutrapport konstateras också att man behöver kunna garantera den fysiska säkerheten, utan obehöriga på plats. Det krävs också åtgärder för att säkra cybersäkerheten, exempelvis kryptering, geofencing och VPN.

– Datakommunikationen fungerade mycket bra under testerna, men det kan finnas utmaningar i en fullskalig permanent lösning, exempelvis på grund av höga virkesvältor som stör den mobila datakommunikationen eller bristande tillgång till fiberuppkoppling på avlägsna platser. En robust kommunikationslösning måste planeras väl för ändamålet, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef, Telias företagsaffär.

Ett nästa steg i projektet är planerat, där projektets aktörer bland annat att titta närmare på automation av vissa moment samt studera hur man kan förbättra täckningen och minska fördröjning vid kommunikation via 5G-nätet. En ansökan om fortsättning av 5G-utmaningarna har därför skickats in till Vinnova, och denna gång planerar även Ericsson att ansluta

 

 

Fortsätt läsa

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer