Bellmans Åkeri, Nacka kommun, Nacka Energi Försäljning, samt lastbilstillverkaren Volvo och huvudentreprenören Skanska Sverige AB har tillsammans utvecklat och drivit projektet med den eldrivna schaktbilen.
– Tack vare vårt goda samarbete, mellan alla inblandade parter, har vi nu en helt eldriven schaktbil på plats. Det är fantastiskt roligt att se att vår samverkan i centrala Nacka leder till en sådan här möjlighet, säger Pär Enlove, projektchef Skanska.
Den treaxlade schaktbilen, Volvo FMX Electric 6×2, är en av de absolut första tunga elektriska serieproducerade schaktbilarna på svensk mark. Den behöver inte tas ur drift under arbetstimmarna för att laddas, vilket gör den lika effektiv som en bränsledriven schaktbil. Det här är något som tidigare generationer inte har klarat av.
El-schaktbilen har dessutom betydligt lägre bullernivåer, vilket gör att den uppfyller kraven på renare och tystare transporter. Det här kommer inte bara påverka de boende i Nacka och allmänheten positivt, utan också yrkesarbetare och chaufförer som dagligen jobbar i en bullrig miljö.
– Vår chaufför Åsa ser fram emot att köra el-schaktbilen både för att den är tystare, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö, och för att den inte släpper ut några avgaser. Och vi som bolag hoppas kunna ta med oss lärdomar till andra projekt, säger Tony Persson, vd på Bellmans Åkeri.
El-schaktbilen kommer att stå vid Skanskas bodetablering vid Nacka forum under natten och röra sig mellan Sickla bro och Nacka forum under dagtid.