Teknikreportage
Berget som försvann
Berget sjönk och havet steg....
Linn Posse
Publicerad: 2020-12-16
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-12-16
Lästid: 0 min
Berget sjönk och havet steg. På flygbilder ser inte området kring Norvik hamn strax norr om Nynäshamn särskilt kuperat ut. Men en förutsättning för att kunna bygga den nyaste hamnen i Europa var att jämna ett berg med marken och fylla ut en havsvik där den nuvarande containerterminalen breder ut sig.Uppdraget lyfta hav och sänka berg gick till Älvsbynfirman Bröderna Öhman AB där Håkan Lindvall var ansvarig för arbetet på plats. Stora maskiner är firmans kännetecken.– Vi har jobbat mycket upp i gruvorna i Aitik och Kiruna och hade ett jättestort projekt att starta upp gruvan i Kaunisvaara så vi har varit mycket på sådana jobb med stora volymer, säger Håkan Lindvall,När tidningen besökte arbetsplatsen 2016 var arbetet i full gång med att schakta bort berget och fylla upp Utterviken för att bereda plats åt hamnplan, vägar och järnväg.Hamnen är öppen men inte fullt utbyggd. Just nu är containerhamnen och roro-terminalen igång med transporter av varor och bilar.Idag är den en annan form av arbete som sker på platsen. Lastbilar och tåg fraktar varor in och ut ur hamnen och containrar flyttas runt inför lastning. De stora super post panamax-hamnkranarna reste för övrigt över haven från Kina ungefär samtidigt som den lite mer kända guldbron fraktades till Slussen i Stockholm. Hamnen är ännu inte fullt utbyggd och spår av Bröderna Öhmans arbete finns fortfarande kvar i form av tipphögen med bergmassor som sprängts och schaktats undan för att ge plats åt infrastrukturen. Massorna minskar lite i taget för varje lass som hämtas.– Av de nästan tolv miljoner ton berg som losshållits har majoriteten använts i projektet. Resterande berg ligger i högen, som vi kallar Mount Norvik, och därifrån säljs det massor lokalt. Det finns nog en bra marknad för berg men just nu finns ett överskott i regionen, säger Sam Victorin, projektkommunikatör för Norvik på Stockholms hamnar.Att arbeta vid havskusten bjuder på vackra landskap, men kan ibland ha sina nackdelar, särskilt när stormar rullar in från ingenstans och sätter stopp för arbetet.– På hösten kunde det rulla in dimbankar som försämrade sikten. På vintern kunde man se snökanoner på havet och när de kom in så ändrades det på en kvart. Det hände några gånger att de som var uppe på tippen fick stå och vänta när snökanonerna drog in. De kunde inte ens se marken och det snöade på en 45 till 50 centimeter på en halvtimme, berättar Håkan Lindvall.Att ha varit del av det stora hamnbygget är något som Håkan Lindvall ser som en fjäder i hatten och något som branschkollegor varit nyfikna på.– Vi är ju jättenöjda och jättestolta att ha fått vara med om en sån här grej. Man får ju höra ibland när man träffar folk att ”Är det ni som varit med nere i Norvik och gjort hamnen?”, det är något man lever gott på, säger han.Från början var planen att NCC skulle bygga en logistikpark i anslutning till Norvik, men det projektet ligger för närvarande på is. Det har medför att man varit tvungen att uppföra en provisorisk lösning i hamnen för bland annat ompackning av gods som ska transporteras vidare via olika vägar.– Det är funktioner som är nödvändiga för att hamnen ska fungera så det har vi varit tvungna att lösa, förklarar Sam Victorin på Stockholms Hamnar.När logistikparken ska byggas är idag inte klart. Vad som är klart är att stora mängder berg behöver sprängas och schaktas bort för bygget och Håkan Lindvall skulle inte ha något emot att jobba nere i Norvik igen.– Finns möjligheten så absolut, det vore superkul.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.