De politiska partierna och myndigheterna måste bekräfta de beslut som tagits om reduktionsplikten. Dessutom behöver Sverige garanteras rätten att ge skattebefrielse för rena och högblandade biodrivmedel från EU-kommissionen, enligt Svebio.
– För att hålla nere priset på diesel och bensin är det fel väg att ompröva beslutet om reduktionsplikten. Ett sådant beslut ger kraftigt ökade utsläpp av koldioxid från trafiken. Man bör istället sänka skatten på drivmedlen inom reduktionsplikten minst motsvarande den nuvarande koldioxidskatten, säger Gustav Melin, vd för Svebio, med anledning av den aktuella debatten om de höga drivmedelspriserna.
Svebio menar att de höga priserna beror på höga världsmarknadspriser på råolja och andra råvaror, på Sveriges ambitiösa klimatpolitik, men framför allt på de höga svenska skatterna. Sänkt skatt är det bästa sättet att sänka priset, utan att ge avkall på klimatmålet. Regeringen får ändå i princip lika hög skatt som tidigare i och med att momsintäkten ökat, resonerar man.