maskinentreprenoren logo
Teknik

Bobcat tar stort kliv mot el och automatisering

Bobcat har byggt upp en utvecklings­avdelning i USA, rekryterat spetskompetens och förvärvat tekniskt unika start-up-bolag, för att ligga i framkant med framtidens maskiner.

Foto: Micael Appelgren

Lästid

0 min
Bobcats slirstyrda kompaktlastare T7X är helt elektrisk. Även hydrauliken är utbytt mot elektriska motorer. Maskinen finns dock bara i USA ännu.
Bobcats slirstyrda kompaktlastare T7X är helt elektrisk. Även hydrauliken är utbytt mot elektriska motorer. Maskinen finns dock bara i USA ännu.
Dela

Bobcat har en imponerade anläggning i tjeckiska Dobris fyra mil söder om Prag. Här pågår tillverkning och utveckling och i anslutning finns stora demoområden där kunder från EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) regelbundet bjuds in. Men i mitten av juni fanns ett ungt gäng amerikanska utvecklare från West Fargo i North Dakota på plats för att möta kunderna på andra sidan Atlanten, men även för att visa vad som pågår i USA, och få feedback från européerna.

– Vi har studerat hur andra industrier arbetar med utveckling, bilindustrin till exempel, sedan gör vi våra lösningar för Bobcats maskiner, och gör dem trovärdiga för kunden, bygger prototyper och lyssnar av vad kunderna säger, förklarar Joel Honeyman, vice President för det som kallas Global Innovation på Bobcat.

Till Tjeckien hade fem amerikanska utvecklare kommit för att visa upp en rad nya innovationer för marknaden. En publikdragare var den slirstyrda kompaktlastaren T7X. Helt elektrisk där även hydrauliken fått ge vika för elektriska lösningar med cylindrar som drivs av skräddarsydda elektriska motorer. Detta är ingen liten Bobcat utan motsvararande Bobcat T76 som är en storsäljare i USA. Litiumbatteripacket (62 kWh), som klarar fyra timmar, och där maskinen själv känner av när det krävs mer eller mindre kraft.

– Den här finns bara i USA just nu, och vi är egentligen här för att nu se vad som är lämpligt för resten av världen. Vilka storlekar som kan vara intressanta och vad kunderna efterfrågar. Prototypen är begränsad till en viss nivå nu, men den går att göra mycket mer kraftfull vid behov, säger Joel Honeyman.

Från USA:s utvecklingsavdelning visade Bobcat också en semiautomatisk minigrävare. Bobcat E35. Elektrohydralik på plats från fabrik som gör det enklare att samverka med mjukvaran som automatiserar flera grävmoment. Jänkarna visar hur flera repetitiva grävmoment kan ställas in och utföras helt utan att röra maskinens spakar, eller sköta en hel grävrörelse med bara en joystick. Mycket fokus har lagts på E-fencing och att maskinen själv ska känna av hinder och risker för att höja säkerheten. Här har Bobcat ”snott” en del teknik och tankar från bilindustrin.

– Med de integrerade sensorerna kan dessa semiautonoma moment utföras och vi vill visa vad ett sånt här system kan skapa för värde för maskinföraren och förbättra produktiviteten, säger Vijay Nerva, som är chef för det som kallas Innovation and Acceleration, inom Doosan Bobcat EMEA.

För att lyckas med detta projekt har Bobcat varit tvungna att investera i ett specialistbolag; Ainstein, som tar fram intelligenta radarsystem. Den här typen av samarbeten blir helt avgörande för maskintillverkarna i framtiden då kompetensen inte finns inom bolagen.

USA:s utvecklingsenhet samarbetar med Bobcats EMEA-avdelning, men enligt Joel Honyman är det från USA spetstekniken nu lanseras. Här arbetar idag 35 utvecklare som är synbart unga. De har rekryterats från hela USA, flera från Kalifornien och Honeyman bekräftar det man misstänker – det är en grannlaga uppgift att locka över de bästa och flytta till North Dakota och arbeta med anläggningsmaskiners utveckling. 

– Jag har arbetat på Bobcat i 35 år, och vi har fått ändra kultur på bolaget i och med detta. Förr var det mer strategi men nu jobbar vi tätt med kunderna och utgår ifrån behovet och hittar lösningarna efter det. Förr sålde vi maskiner, nu säljer vi ökad produktivitet. Detta ska genomsyra hela företaget, säger Joel Honeyman.

Med sig från USA tog också amerikanerna ett system för fjärrstyrning av maskinerna. Fjärrstyrning av maskiner är inget nytt, men dessa system fjärrstyrs direkt från maskinförarnas mobiler. Antingen via en app och direkt från mobilens skärm, eller så kan man med ett par enkla klick haka på en styrmekanism som inte så lite påminner om ett Nintendo-spel. En ”kloss” på vardera sida av mobilen där två små styrspakar styrs med tummarna och simulerar hur det normalt fungerar när man sitter i maskinen. Själva innovationen är alltså mobilstyrningen.

– Tidigare påminde ju dessa styrdon mer om en mindre mikrovågsugn i storlek. Det här är ju klart bättre och vad kunderna vill ha, menar Honeyman.

Detta fjärrstyrda system går under namnet MaxControl Remote Operation. Syftet är att spara sin ”spadgubbe” så att säga. Bobcat menar att det som tidigare tog minst två personer och en maskin nu kan utföras av föraren själv. Föraren går helt enkelt bredvid maskinen och kan öppna och stänga portar, sätta stolpar till staket, eller liknande utan att behöva kliva i eller ur maskinen. Enligt Bobcat har man ett år till på sig att förfina och kontrollera innan man vill ta systemet till marknaden.

Bobcat visar vad de kan, och inväntar nu kundernas respons. Teoretiskt kan de leverera halvautomatiska elmaskiner som går att styra via mobilen redan nu. Men bolaget har lagt upp en anpassad plan.

– Störst problem just nu har kunderna när det gäller rekrytering. Man vill att en oerfaren förare ska bli produktiv snabbare. Semiautonoma maskiner finns det därför efterfrågan på redan nu, säger Joel Honeyman.

Bobcat

Bobcat har ändrat strategi både när det gäller affärsmodell och innovation. Vid sidan av traditionella kompaktlastare har bolaget nu även egna hjullastare, och fortsatt utveckling av grävare på band och hjul. Alla maskintyper ska finnas då Bobcat går från att sälja maskiner till att sälja ökad produktivitet.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy