maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Boliden bygger fler trolleybanor och ser över batteridrift

Bolidens ska bygga fler så...

Text: Ann-Louise Larsson

2021-03-02

Lästid

0 min
Dela

Bolidens ska bygga fler så kallade trolleybanor i Aitikgruvan för att kunna elektrifiera en större del av transporterna i gruvan. Dessutom tittar man över möjligheterna att kombinera med batteridrift av truckarna.2018 påbörjade Boliden ett projekt som handlar om att ersätta delar av Aitiks transportsystem med elektrifierade truckar. Målet är att merparten av de runt 70 miljoner ton berg som årligen transporteras i dagbrottet ska kunna förflyttas helt utan fossila bränslen.Det man har gjort är att bygga två stycken så kallade trolleybanor med kontaktledningar och utrustat ett antal gruvtruckar med strömavtagare och elmotorer. Den första trolleybanan som är i drift beräknas kunna spara energi motsvarande 5 GWh per år. Den nya andra banan adderar ytterligare en möjlig besparing på 10 GWh. Den totala energiförbrukningen i Aitik 2020 var motsvarande 1 111,4 GWh, och där ingår även dieselförbrukning omräknat i watt för att ge en totalsiffra som går att mäta.Ytterligare fördelar som man upptäckt med trolleyprojektet är att truckarna kan hålla dubbelt så hög hastighet, 30 km/h istället för 15 km/h. Varje körning längs den 700 meter långa trolleybanan går 70 sekunder snabbare jämfört med att köra samma sträcka med en konventionell gruvtruck. Eltruckarna behöver dessutom mindre underhåll.– Vår plan är att fortsätta expansionen av just eldrift för truckarna och bygga fler trolleybanor. Nästa steg är att titta på möjligheten att kombinera el-trolley och batteridrift för truckarna. Det sker en snabb utveckling av fordonsbatterier och detta bedöms vara realistiskt inom en snar framtid. Vår framtidsvision är att vi ska kunna bli fossilfria. Relativt sett betyder detta givetvis att vår elförbrukning ökar, men den el vi förbrukar kommer från miljövänlig vattenkraft. I närtid kommer ett tillskott med åtta nya truckar som byggts om för att gå i trolleybanorna, säger Mikael Burck, avdelningschef el-avdelning, Boliden Aitik.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy