I september förra året berättade Maskinentreprenören om Sila snacket, göra det enkelt för både individer och företag att ta ställning och bidra till förändring på sin arbetsplats. Det ska fungera som ett verktyg som är lätt att ta fram när det behövs och ge självförtroende till den som använder den.
– Byggjargongen kan vara helt fantastisk med kreativa ordvitsar och roliga smeknamn men det finns också många element i den som är både exkluderande och diskriminerande. Det stöter bort personer från branschen, gör att människor mår dåligt i den eller hindrar personer att söka sig till den. Det är inte ok och det ska vi göra någonting åt, sa Johan Edlund, vd på TL Bygg som startat initiativet ”Sila snacket” till Maskinentreprenören då.
Med ”Sila Snacket ” vill byggentreprenören göra det enkelt för både individer och företag att ta ställning och bidra till förändring på sin arbetsplats. Det ska fungera som ett verktyg som är lätt att ta fram när det behövs och ge självförtroende till den som använder den.
Nyligen inleddes ett samarbete mellan Sila snacket och Rentalföretagen, som tillsammans ska arbeta för att nå ut till organisationens medlemmar och vid behov stötta dem i deras arbete med att stärka sin arbetsmiljö och sitt arbetsgivarvarumärke. Målsättningen är att skapa en ännu mer attraktiv bransch.
– Vi vill att alla ska trivas i rentalbranschen men för att locka till oss fler kvinnor och personer med olika bakgrund måste vi vara öppna för reflektion och förändring. Genom samarbetet med Sila Snacket hoppas vi att fler medlemmar hoppar på tåget och jobbar för en rentalbransch för alla. Inte minst för att föregå med ett gott exempel när kunder från byggbranschen väljer våra medlemmar som leverantör, uppger Linda Hintze, verksamhetsutvecklare på Rentalföretagen.
Företag som står bakom och stöttar Sila snacket sedan tidigare är bland andra Ramirent, Exab, Atrium Ljungberg och Bygglet,