Bränslepriserna fortsätter öka rekordsnabbt. Under måndagen var det dags igen. En krona till sedan förra veckan. Bakgrunden är främst just nu en oro och obalanserad marknad till följd av kriget i Ukraina. Men redan innan detta skapade ökad reduktionsplikt att Sverige fick världens dyraste diesel.
Sveriges Åkeriföretag och Maskinentreprenörerna kan inte göra något åt världsmarknadspriset, men Åkeriföretagen har gått ut med att man anser att politikerna ska sänka energi- eller koldioxidskatterna. Eller båda.
Maskinentreprenörerna har bjudit in finansminister Mikael Damberg för att förklara det svåra läget och att det bränslekostnader hotar vissa medlemsföretags existens. Något svar har ännu dock inte kommit.
Haninge Åkeri som är medlemmar både i Maskinentreprenörerna och Sveriges Åkeriföretag anser att situationen nu är "slitsam".
- Det går ju inte att ställa maskinerna heller, det blir ännu dyrare. Vi för samtal med våra beställare och fortsätter att jobba med detta. Vi har ju såklart indexreglerade avtal, men de gäller i vissa fall ett år. I det läge vi är nu så är ju den sänkning på 50 öre litern man talar om inte mycket. Priset går ju upp en krona om dagen just nu, säger Joachim Ytterstene, vd på Haninge Åkeri.
Enligt Johan Fall, avdelningschef för skatteavdelningen på Svenskt Näringsliv pågår det kontinuerliga samtal med Regeringskansliet runt skattenivåer på bränslen. Just nu tittar man på olika verkliga situationer i näringslivet för att kunna belysa problematiken.