Vätgasen har dessutom den fördelen att fordonet kan gå lika långt på en tank som idag och att det tar samma tid att tanka.
Boh Westerlund, vd för Oazer AB som tillverkar tankstationer för vätgas och medförfattare till studien Plan Zero, är odelat positiv till bränsleceller.
– Bränsleceller är som den heliga graalen för omställning till nollemission, konstaterar han. De har så många fördelar och tekniken som sådan finns redan, den ska bara anpassas till befintlig teknik i olika typer av maskiner och redskap, innan massproduktion kan starta.
Förutom de rent praktiska och tekniska aspekterna på ett vätgassystem framhåller rapporten att det finns andra positiva bieffekter. Produktion av vätgas kan användas som ett sätt att lagra energi från vind- och solkraftverk när efterfrågan är låg. De ökade möjligheterna till lagring gör att Sverige i högre grad kan bli självförsörjande på energi.
– Vi är oerhört känsliga för importstopp, hela Sverige, kan stanna. Med vätgastekniken kan vi göra oss helt fria från import av bränsle, gas och olja. Med decentraliserad tillverkning av vätgas i varje stad får vi ett sömlöst system där en annan leverantör alltid ersätter om någon enhet står still.
Det är stora ord, men Boh Westerlund är helt övertygad om att den gröna, fossilfria, vätgasen och bränslecellerna kommer att vara här fortare än vi tror.
– Till exempel satsar EU 430 miljarder Euro under en kommande femårsperiod på framställning av grön vätgas. Det är den största satsningen i EU någonsin. Jag är helt övertygad om att tillgången på grön vätgas inte kommer att utgöra något problem.
För att en ny teknik ska få genomslag ställs dock nya krav på allt från tillverkare av maskiner och fordon, producenter av vätgas till nya regler och affärssystem. Trafikverkets studie konstaterar att det krävs en helt ny värdekedja och att den bör vara framtagen och på plats i god tid före 2030.
Ett annat hinder för övergången är priset. Rapporten konstaterar att ett fordon med bränsleceller till en början kommer att ha en drivlina som är två till tre gånger dyrare än en konventionell drivlina. Detta är dock ett övergående fenomen, konstaterar både studien och Boh Westerlund.
– Innan pandemin satte de stora tillverkarna som mål att drivlinorna för en bränslecellsbil redan 2025-26 skulle ha lägre tillverkningskostnad än en gammaldags drivlina för dieseldrift. Vi är strax där och i och med det kommer vi att ha fordon med både billigare underhåll och drivmedel.
– Kom ihåg sången om ”Sol, vind och vatten”. Vi är där nu, avslutar Boh Westerlund