maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Bristande koordinering bidrar till störningar i byggprojekt

Enligt forskare på Linköpings universitet finns ofta stora brister i koordineringen av byggprojekt, vilket leder till ökad störning på omgivningen. Att någon har helhetsperspektivet över alla byggprojekt i en stad är den viktigaste faktorn för att störningarna ska bli så få som möjligt samtidigt som byggprojekten går framåt, konstaterar Anna Fredriksson, professor i bygglogistik vid Linköpings universitet.

writer image
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article
article Forskare vid Linköpings universitet har undersökt vad som orsakar störningar i byggprojekt i städer och hur störningarna kan minimeras. Foto: Thor Balkhed

I boken beskriver forskare från LiU, Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI och forskningsinstitutet Rise, sina samlade erfarenheter från forskningsprojekten Störningsfri stad och Störningsfri stad 2.0. Projekten har undersökt störningar i samband med byggnation i städer – ett problem som förutspås öka i omfattning de kommande åren – och hur de går att lösa.

– Ingen har en överblick över alla samtidiga projekt i en stad. Utan varje projekt är en liten ö och då gör byggbolagen så gott de kan utifrån den lilla ön. Problemet uppstår när du har väldigt många öar jämte varandra med många olika byggbolag, säger Anna Fredriksson.

Hon menar att det ofta leder till många parallella avstängningar som ibland kan dela av en hel stad. Ett exempel som Anna Fredriksson lyfter fram är bygget av järnvägsförbindelsen Västlänken under Göteborgs innerstad. Forskarna kallar det för ”planeringsgapet” där tillgängligheten för stadens invånare faller mellan stolarna på grund av otydlig ansvarsfördelning, brister i organisationen och alltför optimistisk tidsplanering. Det leder till ad hoc lösningar av de enskilda byggbolagen som inte ser till helheten.

– Ta ett megaprojekt som Ostlänken som kommer att pågå länge. Då har alla aktörer en önskan om att ha en fungerande stad samtidigt som de kan ha en effektiv framdrift i sitt projekt. Där kommer det att bli ett antal avvägningar mellan hur mycket avstängningar projektet kan göra och tillgängligheten, säger Anna Fredriksson.

Forskargruppen har redan påbörjat nästa projekt, Störningsfri stad 3.0, där de bland annat visar hur den 3D-printade digitala tvillingen av Norrköping kan användas för att planera trafik under byggtid. Det kan vara användbart för både medborgare som vill veta hur de ska ta sig fram i vardagen och för kommunens professionella planerare som ansvarar för överblicken.

Text: Ann-Louise Larsson

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer