– En klassisk planerad åtgärd är till exempel att vi byter ut kantbalkar, brobanans tätskikt, att vi utför rostskyddsmålning av lager och brobalkar eller byter ut en rörbro. I kontraktet ingår även att åtgärda akuta åtgärder som uppstår när broräcken, mitträcken eller andra delar skadas av påkörning eller i samband med olyckor, säger Edward Larsson, entreprenadchef, Svevia
Att fixa broar är mer komplicerat än vad det kan verka och kräver mycket planering. Bland annat för att skydda yrkesarbetarna i trafiken.
– Det många kanske inte tänker på är att förutom själva åtgärderna på bron är uppdraget också förknippat med ett omfattande logistik- och säkerhetsarbete. Sker arbetet i trafikmiljö är trafikanordningar en stor del av arbetet för att trygga säkerheten för medarbetare och för trafikanter. Broarbeten på järnväg är förknippade med noggrann planering av tågstopp då strömmen måste stängas av, säger Edward Larsson.
Totalt handlar det om 821 broar inom Gävleborgs län, både väg- och järnvägsbroar. Trafikverket utför regelbundna broinspektioner och är de som styr hur underhållsarbetet fördelas samt vilka större broreparationer som ska utföras.