maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Byggfirman som vill ”sila snacket”

TL Bygg i Nacka har tröttnat på den exkluderande och diskriminerande jargong som så ofta genomsyrar byggbranschen och aktörerna som verkar i den. Under devisen ”Sila Snacket” ska de nu arbeta för att sudda ut de delar av jargongen som skapar osunda arbetsmiljöer i branschen och hoppas få fler entreprenörer att hoppa på initiativet.

Text: Ann-Louise Larsson
Foto: TL Bygg

2021-09-09

Lästid

0 min
Sila Snacket lanseras av TL Bygg i Nacka för att bort exkluderande och diskriminerande jargong i byggbranschen. Foto: TL Bygg
Sila Snacket lanseras av TL Bygg i Nacka för att bort exkluderande och diskriminerande jargong i byggbranschen. Foto: TL Bygg
Dela

– Byggjargongen kan vara helt fantastisk med kreativa ordvitsar och roliga smeknamn men det finns också många element i den som är både exkluderande och diskriminerande. Det stöter bort personer från branschen, gör att människor mår dåligt i den eller hindrar personer att söka sig till den. Det är inte ok och det ska vi göra någonting åt, säger Johan Edlund, vd på TL Bygg som startat initiativet ”Sila snacket”.

Med ”Sila Snacket ” vill byggentreprenören göra det enkelt för både individer och företag att ta ställning och bidra till förändring på sin arbetsplats. Det ska fungera som ett verktyg som är lätt att ta fram när det behövs och ge självförtroende till den som använder den. Byggföretaget har anlitat beteendevetaren Charlie Klang som själv slutat i byggbranschen just på grund av jargongen. Han ska tillsammans med medarbetarna på TL Bygg arbeta fram verktyg och arbetssätt för att säkerställa att de är en arbetsgivare där alla känner sig välkomna och vågar vara sig själva.

- Tanken med märket är tvådelad. Den ena delen är att det ska vara enkelt att som individ ta ställning mot något som man faktiskt inte tycker är ok. Den andra är att det ska fungera som ett verktyg för att göra det vara lite enklare att säga ifrån när snacket går för långt, för det är inte alltid lätt. Särskilt inte i byggbranschen. Vi hoppas och tror att det många gånger komma räcka med att peka på märket för att få till en förändring där och då, fortsätter Johan Edlund.

TL Bygg hoppas att Sila Snacket blir något som sprider sig och används av till exempel andra företag, skolor och personer som verkar i främst bygg- och fastighetsbranschen.

–  Alla är välkomna att använda märket, både individer som vill ta ställning och företag som vill införa det företagsövergripande. Det här är inget TL Bygg-märke utan något som kommer leva sitt eget liv och med ett budskap vi hoppas att många vill vara med och sprida. Det är bara att höra av sig till oss om man vill använda märket, säger Johan.

 

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy