maskinentreprenoren logo
Krönika

Stora utmaningar väntar elmaskinerna

Foto: Ryno Quantz

Lästid

0 min
Dela

Jag har sett många trender komma och gå, men nu konstaterar jag att vi just befinner oss i ett teknikskifte som är det mest spännande – och utmanande, jag varit med om. Det digitala lyftet och de nya drivlinorna kommer förändra förutsättningarna både för tillverkare, leverantörer och er maskinentreprenörer.

Men låt oss hålla oss till elen denna gång.

El har vi haft länge. I byggbranschen är det vardag; många verktyg och maskiner har el som drivkälla. När det gäller anläggningsmaskiner gick proppen ur på Bauma 2019 då bland annat Volvo CE introducerade de första kompakta eldrivna anläggningsmaskinerna. Sedan dess har de flesta tillverkare följt efter och nu 2022 har produkterna nått marknaden och fungerar där de har testats.

Så långt allt bra. Men det finns stora utmaningar som tillverkarna inte pratar så mycket om. Men det borde man göra.

I nuläget så finns det inte en utbyggd infrastruktur för laddning av anläggningsmaskiner i stor skala. Och det förstår alla. Finns inte det, så kan elmaskinerna inte fungera på marknaden. Det finns frågetecken både kring marknätets kapacitet och tekniken med lagring av el som i dag är för kostsam och därför inte konkurrenskraftig. Men det finns fler frågetecken:

Inköpspriset är högt. Kanske för högt. Inte sällan dubbelt så dyra som konventionella maskiner. Ska maskinentreprenörer investera i större skala kommer det behövas (som för bilindustrin) bättre stimulering från regeringar. Inte bara miljökrav. Och andrahandsvärdet på elmaskinerna är fortfarande okänt och därmed är investeringen en risk i sig i dagsläget.

Med eldrift kommer också nya förutsättningar och krav på hur produkterna ska underhållas och servas. Klarar återförsäljarna att ställa om sina serviceorganisationer? Och hur påverkar det återförsälj-arnas lönsamhet när service-intervallerna förändras?

Det är enligt mig inte troligt att övergången till el kommer gå med någon rasande fart. Vi kommer få se fler kompakta maskiner på el i storstäderna. Ungefär så. Det är i storstäderna lägre ljudnivåer och minskade utsläpp blir viktigast. Och här kan man i förlängningen klara att få fram elen.

Vi ska också komma ihåg att den konventionella förbrännings-motorn fortfarande har en potential. Sakkunniga pekar på fler hybridlösningar som intressanta alternativ. Hydrogen är intressant som alternativ för de större maskinerna. Elektrifiering är här för att stanna, men utmaningarna är så stora att övergången inte sker i brådrasket.

Plus & Minus

Känslan som infann sig efter påskens kanonväder.

Allt onödigt våld och militära konflikter vi upplever just nu.

Carl Gustaf Göransson

Tidigare koncernchef för CNH Industrial med varumärkena Case och New Holland. Före det ledande ställningar inom Volvo CE och Cargotec. I dag rådgivare till tillverkare, distributörer och underleverantörer, Startup-bolag, med fokus på ny teknik och nya affärsmodeller.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy