Nio av tio arbetstagare är män, och av de som lämnar branschen är den stora majoriteten kvinnor. Såväl företag som fackförbund jobbar för att öka jämställdheten. Men trots det går utvecklingen långsamt. Maskinuthyrningsföretaget Cramo arbetar nära de flesta aktörer i branschen och vill vara en föregångare som visar vägen mot ökad jämställdhet.
– För att klara den hållbara omställningen behöver vi bygga smartare genom att dela både verktyg och kunskap. Ökad jämställdhet ger oss en större bredd av kompetens och erfarenhet, och även om vi är i början av vår resa ser vi redan goda resultat, säger Ola Rantatalo, Head of Marketing and Communications på Cramo.
Jämställdhetsarbetet märks till exempel på Cramos över 90 maskinuthyrningsdepåer runt om i landet. De depåer som har den jämnaste fördelningen mellan kvinnor och män är mer lönsamma, har en bättre arbetsplatskultur och lägre personalomsättning.
– Jämställdhetsarbetet lönar sig både socialt och ekonomiskt för oss. Förhoppningsvis kan det inspirera andra i byggbranschen att jobba hårdare för att attrahera både kvinnor och män, säger Ola Rantatalo.
Att rekrytera jämställt i en mansdominerad bransch är dock inte alltid lätt. För Cramo har en lösning varit att se bortom den egna branschen och rekrytera bredare. Efter pandemin rekryterade Cramo till exempel många nya medarbetare från hotell – och restaurangbranschen till sina uthyrningsdepåer. Personer utan erfarenhet från bygg- och verktygsområdet men med värdefulla kunskaper inom till exempel kundservice, ledarskap och arbetsplatslogistik.
– Om du bara letar kandidater i den egna branschen blir urvalet snävt och du tenderar att anställa personer med samma erfarenhet och bakgrund som du själv har. Att tänka bredare kring rekrytering har hjälpt oss att öka mångfalden och därmed också inkluderingen i bolaget. På köpet har vi fått en jämnare könsfördelning, säger Linda Heikki, Head of Human Resources på Cramo.